ONKYO i INTEGRA: wielki powrót wielkich wielokanałowców dla amatorów i instalatorów kin
ONKYO i INTEGRA zgodnie z obietnicą, powróciły w tym sezonie z modelami wielokanałowymi, próbując tym samym odbić należny im kawałek tortu z rąk konkurencji.
Widać, że obecny właściciel marek (Premium Audio Company) bardzo się stara wymazać z pamięci epizod czasowego zniknięcia z rynku kładąc na stole takiego smoka jak TX-RZ70.
ONKYO TX-RZ70 — 11 kanałów po 140 W (max. 210 W) przy 8 omach / 2 subwoofery / HDMI 2.1 z 8K / optymalizacja dźwięku pod kolumny KLIPSCH REFERENCE PREMIERE / pełna wersja DIRAC LIVE w komplecie, a do tego dziesiątki innych bajerów / jeżeli o jakimś amplitunerze kina można powiedzieć, że nosi audiofilski sznyt to jest nim RZ70
(kliknij)
Wspiera wszystkie formaty dźwięku przestrzennego / posiada dwukierunkowy Bluetooth i można porozumiewać się z nim głosem, a kruszynka waży 22 kg
Gdy trzeba przykręcić coś miedzianymi śrubami dla poprawy odprowadzania ciepła, to jest przykręcone — najmocniejszy i najbardziej zaawansowany 11.2-kanałowy Receiver AV w historii marki
(kliknij)
ONKYO po okresie zawirowań własnościowych powraca w wielkim stylu. Pokazano rozbudowane portfolio wielokanałowe, a że nie da się wszystkiego zrobić dobrze i w krótkim czasie, więc nowa stereofonia została przesunięta na przyszły rok.
Bardzo jestem ciekaw jak ONKYO to rozegra, ponieważ Europa i Azja jakby się przebudziły cisnąc o powrót do amplitunerowego uniwersalizmu dawnych czasów — żeby jedno urządzenie znów służyło do wszystkiego — zoptymalizowane pod muzykę cyfrową / analogową / miało wejście gramofonowe i żeby telewizor było gdzie podłączyć. Żeby podłączyć tylko parę kolumn (bo metraż / bo żona / bo królik), wcisnąć to do szafki pod ekranem i mieć temat z głowy.
Natomiast świat w swej masie ciśnie w wielokanałowość rozumiejąc, że kino to fajny załącznik do piątkowego browara, natomiast muzyka przestrzenna to przyszłość i nie ma od niej odwrotu. Dodatkowo na korzyść urządzeń wielokanałowych przemawia ich naturalna zdolność do kalibracji dźwięku, która jest standardem w co lepszych urządzeniach, a która to ratuje życie wielu ludziom, którzy nie mają audiofilskiego serca, a chcieliby móc słuchać z lepszym brzmieniem, niż jak postawią kolumny na oko.
Na świecie ONKYO zawsze miało dobrą prasę, natomiast w Polsce do tej pory nie miało farta do dystrybutorów, którzy nie potrafili się z tym diamentem przebić. Konsbud Hi-Fi przejął ONKYO wraz z KLIPSCH’em, gdy nowy właściciel marki zrobił porządki w dystrybutorskich szeregach i uprościł kanały, a to oznacza szansę na nowe otwarcie dla tej wielce zasłużonej marki.
TX-RZ50 — mniejsza wersja 9.2 kanałowa, która kosztuje dokładnie połowę ceny flagowca
/ otrzymał nagrodę EISA dla urządzenia o wyjątkowo korzystnym stosunku wartości do ceny
TX-NR7100 — 9.2 z DIRAC LIVE / flagowce RZ mają klapkę, reszta przyciski na wierzchu
TX-NR6100 — 7.2, najpopularniejszy obecnie w Polsce
TX-NR5100 — 7.2 z Dolby Atmos
Jak ONKYO / INTEGRA zamierza konkurować z duetem DENON / MARANTZ?
Steen Frederiksen (Premium Audio Company): Będziemy walczyć jakością, nie ceną :)
Polska jest świetnym przykładem jak dobrze się robi interesy, gdy sprawny dystrybutor otrzymuje odpowiednie wsparcie z zewnątrz.
My jako producent mamy w jednym ręku zarówno bardzo popularne kolumny KLIPSCH, jak i napędzające je amplitunery: ONKYO / INTEGRA / PIONEER i jesteśmy w stanie idealnie je do siebie dopasować, możemy więc zaoferować rozwiązania, o których wiemy na 100%, że zadziałają optymalnie.
Widać, że nasze starania zostały już dostrzeżone przez stowarzyszenie dziennikarzy EISA (nagroda dla TX-RZ50 — red.).
Dysponujemy bardzo mocną platformą, która była rozwijana przez wiele lat, przez nasz wspaniały zespół inżynierów w Japonii. Nie zamierzamy więc ścigać się z nikim na ceny, bo to zawsze wpływa obniżająco na jakość, natomiast będziemy konkurować właśnie jakością pokazując konsumentom, że to właśnie my mamy najlepszą ofertę, a zakupione urządzenia będą sprawnie działać lata, zresztą identyczną politykę prowadzimy również w stosunku do KLIPSCH’a.
Możesz podać jakiś przykłady, który wyróżnia was na tle konkurencji?
Myślę, że taką unikalną cechą dla ONKYO i INTEGRA są wybitnie dobre — na tle innych marek — relacje ze szwedzką firmą DIRAC.
DIRAC jest obecnie jedną z najbardziej pożądanych i ekscytujących technologi na rynku, ponieważ jest w stanie zapewnić klientowi absolutnie najlepsze doświadczenie muzyczne z posiadanego sprzętu i bez zmuszania go do wchodzenia w zawiłości technologii i akustyki. Dzięki tej współpracy przede wszystkim zyskują nasi klienci.
My płacimy za licencje LIVE i dlatego użytkownik nie musi dopłacać ani złotówki więcej, a dobrze wiemy jak to wygląda w konkurencyjnych produktach :)
U nas LIVE jest w standardzie i możesz go używać od chwili wyjęcia z pudełka.
Premierowa INTEGRA DRX 8.4 — 11.4 i 150 W na kanał / specyfikacja podobna do RZ70, gdyby nie bateria gniazd XLR z tyłu
(kliknij)
INTEGRA to nie tylko solidniejsze wykonanie co widać m.in. po wadze flagowców 28.5 vs. 22 kg, ale również wszechstronny system integracji, szybsze procesory, porty XLR pozwalające na bezkarne kablowanie na większych dystansach, jednym słowem to wyższa półka
(kliknij)
Zapewne istnieją jakieś drobne różnice, natomiast ogólna topologia płyt głównych wydaje się bardzo podobna
/ kompletnie różne są natomiast wzmacniacze i gdybym planował wydać 15K na RZ70, to nie wiem, czy dla spokoju ducha nie dopłaciłbym 3K do DRX 8.4 i jego masywnych radiatorów
Czym powinien kierować się klient przy wyborze ONKYO czy INTEGRA?
Na to akurat łatwo odpowiedzieć :)
Jeśli masz zaawansowany technicznie dom inteligentny, który został ustawiony przez profesjonalnego instalatora, to optymalnym wyborem będzie INTEGRA. Te urządzenia zostały specjalnie zaprojektowane do współpracy z wieloma systemami smart i to jest ich unikalna cecha.
Owszem, różni producenci pozwalają na pewien stopień integracji, ale nasz jest najbardziej zaawansowany.
W warstwie dźwiękowej obie marki są bardzo podobne i tu nie ma lepszego, czy gorszego wyboru.
Jeśli szukasz sprzętu do zwykłego domu to bierz ONKYO, a jeśli ma to być element złożonych scenariuszy jak: opuszczanie zasłon / ściemnianie świateł / włączanie projektora itp. to wybierz INTEGRA, gdyż każdy zawodowiec bezprogramowo ją zintegruje.
DRX 5.4 — 9.2 kanały
DRX 3.4 — 9.2 kanały
DRX 2.4 — 7.2 kanały / całą czwórka jest bardzo do siebie bardzo podobna z zewnątrz
Jak wygląda rynek oczami producenta, gdy mówimy o urządzeniach wielokanałowych vs stereo?
Zawsze możesz wybrać model 5.2 / 7.2 / 9.2 i wykorzystać pełny potencjał tylu kanałów, ile akurat potrzebujesz. Inaczej ma się temat odbiorników stereofonicznych, gdyż te sprzedają się głównie w Europie i w Azji, natomiast bardzo słabo w USA. To z uwagi na tę dysproporcję w wielkości rynków dwa kanały w produkcji potrafią kosztować tyle samo co 7.2. Wiem, że to zaskakujące, ale tak to jest.
Według mnie, nawet jeśli ktoś kupuje urządzenie wielokanałowe i obecnie korzysta tylko z dwóch, to mimo wszystko jest zabezpieczony na przyszłość, gdy najdzie go ochota na Atmos Music. W przeciwnym wypadku pozbawia się tej możliwości już na starcie.
Słowo komentarza — w powyższym zdaniu jest wiele racji, ale nie jest to cała racja :)
Mamy (lub za chwilę będziemy mieć) szerszą paletę modeli do wyboru, a każda podjęta decyzja pociągnie za sobą jakieś konsekwencje — rzecz oczywista i niepodlegająca dyskusji. Przyjmijmy założenie, że model 2.0 i 7.2 kosztują tyle samo — jest wielce prawdopodobne, że te 2 wzmacniacze będą lepszej jakości niż 7 zbudowanych za te same pieniądze, nieprawdaż.
Jeśli więc jesteśmy przekonani na 100%, że nie wystawimy nosa poza stereofonię, to rzeczywiście nie ma sensu płacić za zbędne podzespoły, natomiast obawiam się, że nikt nam nie zagwarantuje, czy za pół roku ktoś nie wymyśli nowatorskiego sposobu na słuchanie muzyki przestrzennej bez obwieszania salonu kolumnami i wtedy te dodatkowe kanały będą na wagę złota, a stereofonia z dnia na dzień spadnie do statusu mono w latach 70.
Jak podjąć świadomie decyzję, gdy nie ma miejsc, gdzie można posłuchać jak przestrzenna muzyka gra?
Ja słuchałem na kilku znakomitych prezentacjach i byłem zauroczony, ale czy moja opinia ma tu jakieś znaczenie? :)
Przyjechało 5 modeli ONKYO + 4 INTEGRA, a co to się będzie działo za rok?