GRYPHON: DIABLO 333 - czyżby powstał najlepszy hi-endowy wzmacniacz zintegrowany świata?
Tytuł nieco przewrotny, bo zdania w takich sprawach ZAWSZE są podzielone :) więc dla świętego spokoju umówmy się, że mieszczący się w pierwszej trójce.
GRYPHON pokazał „kompaktowy” wzmacniacz zintegrowany DIABLO 333 (następca DIABLO 300), z opcją rozbudowy o moduł DAC i preamp gramofonowy.
Po kilku sezonach okopywania się na pozycjach sprzętu kolosalnych rozmiarów i mocy, taki ukłon w kierunku fanów marki, którzy oczekują bardziej zwartej formy, zaowocuje kolejnym przebojem rynkowym, zresztą co ja tu będę, sami zobaczcie…
Rok 2023 pozostanie w mojej pamięci jako ten, gdy wiele marek zaprezentowało urządzenia o mniejszych gabarytach i tak coś mi w kościach strzyka, że to pośrednio pokłosie covidowej zarazy, gdy inżynierowie uwięzieni w swoich czterech ścianach zrozumieli, że większość ludzi mieszka jednak w domach i mieszkaniach (a nie w pałacach) i potrzebują oni mniej mocy i mniejszych rozmiarów sprzęt.
Pamiętacie jak kilka lat temu ukuto żartobliwy skrót dla atrakcyjnych wizualnie urządzeń — WAF — Wife Acceptance Factor (Współczynnik Akceptacji przez Żonę)? W tym roku do języka branży wszedł nowy skrót SAF — Space Acceptance Factor (Współczynnik Zajmowanej Przestrzeni / Miejsca). Okazało się bowiem, że nawet mieszkając w Beverly Hills, nie każda gwiazda chce przeznaczyć metr kwadratowy (lub dwa) podłogi pod audio.
(kliknij, żeby obejrzeć)
Z daleka całość wyglądała wręcz niepozornie, do czego przyłożyły rękę kolumny WILSON AUDIO SABRINA X, ale i taki był zamysł tej prezentacji — coś ekskluzywnego i małego „do domku na plaży”
(kliknij)
GRYPHON DIABLO 333 — nówka sztuka, jeszcze z folią na wyświetlaczu
Po gigantycznym wzmacniaczu APEX... DIABLO 333 zapowiada się na kolejny wielki i ikoniczny przebój firmy. Liczba zamówień w przedsprzedaży, urządzenia które do najtańszych przecież nie należy, są ogromne (proszę wybaczyć, że nie podaję szczegółów — informacja poufna), natomiast ogólnie mogę powiedzieć, że nie spodziewałem się, że kolejka oczekujących na Hi-End może być aż tak długa.
W uzupełnieniu tego, co powiedziano na filmie, garść dodatkowych informacji.
Poprzednia integra — DIABLO 300 — dzielnie reprezentowała firmę przez 8 lat (od 2015) sprzedając się dosłownie w tysiącach egzemplarzy i wchodząc do panteonu najlepszych wzmacniaczy wszech czasów. Trudno się mierzyć z taką legendą, ale kiedyś nadchodzi taki moment (czyli najwyższy czas), by odświeżyć ofertę
Czym więc DIABLO 333 różni się od poprzednika? Przede wszystkim to całkowicie przeprojektowany wzmacniacz, o którym już zaczyna się mówić, że z uwagi na funkcjonalność i osiągi to najlepszy wzmacniacz zintegrowany na świecie.
Mebelek dobry pod ciężki sprzęt to firmowy GRYPHON StandArt, a na nim:
Odtwarzacz CD ETHOS z 2019
GRAND PRIX AUDIO – MONACO 2.0 — gramofon niebędący prukcją Gryphona, ale, jako że jeździ z nimi po wszystkich wystawach, to został niejako zaadoptowany do rodziny
Nowy DIABLO 333 to:
- o 10% większa moc wyjściowa (konfiguracja Dual Mono)
- wiele rozwiązań zapożyczonych żywcem z flagowego wzmacniacza APEX i przedwzmacniacza COMMANDER
- ulepszono obwody zbudowane na czterowarstwowych płytkach drukowanych (miedź grubości 70µ na wszystkich warstwach), m.in. poprzez wykorzystanie nowych, ultraszybkich tranzystorów, co poprawiło muzykalność i wydajność
- wzmocniony zasilacz z przewymiarowanym transformatorem Dual-Mono Holmgren z pojemnością kondensatorów 68.000 uF na kanał, co zapewniło ogromny zapas dynamiki, ale i nabiło masę
- waga 50,6 kg
- wyświetlacz z ekranem dotykowym TFT 4,3”
- wykonane na zamówienie kolce (takie jak w APEX)
- wykonane na zamówienie zaciski
- bogaty zestaw złączy (w tym podwójne wyjścia subwoofera)
- możliwość podłączenia kina domowego przez XLR lub RCA
- pilot z litego aluminium jak w COMMADER
- bardziej intuicyjna struktura menu
- gniazdo USB 2.0 na tylnym panelu dla ułatwienia aktualizacji
Z tyłu dwie klapki umożliwiają (jak i wersji poprzedniej) montaż opcjonalnych oraz również zaprojektowanych na nowo modułów Phono i DAC / z punktu widzenia wygody użytkowania największą zmianą w przedwzmacniaczu gramofonowym PS3 (na zdjęciu już zamontowany) jest „wyjęcie” na zewnątrz zworek pozwalających na ustawianie impedancji wkładek MC, natomiast pozostałe ustawienia MC / MM pozostały dostępne z poziomu panelu przedniego / moduł DAC3 zawiera najnowszy przetwornik cyfrowo-analogowy Sabre ES9039PRO, plus 7 cyfrowych filtrów roll-off, oraz komplet wejść, gdzie USB obsługuje wszystkie dostępne formaty, AES/EBU, BNC i TOSLINK
Ach, i żeby wszystko było lega artis — pobór mocy w trybie gotowości < 0,5 W, natomiast moc użyteczna to 2x 333 W przy 8Ω / 2x 666 W przy 4Ω / 2x 1100 W przy 2Ω (impedancja wyjściowa 0,015 Ω)
Pasmo przenoszenia (-3 dB): 0,1 Hz do 350.000 Hz — to jest tak egzotyczna wartość, że zapiszę ją słownie — tam gdzie większość sprzętu zaczyna od 20 Hz, 333 zaczyna od 1/10 jednego Hz, a tam gdzie Hi-Fi i część Hi-End'u kończy na 20.000 Hz to 333 ciągnie do 350.000 Hz.
Tak, wiem, że tego nie słychać, ale to czuć w ciele przy odpowiednio dobrych kolumnach, no i sama świadomość tego faktu też ma znaczenie.
A tu linki do flagowców dzielonych:
- GRYPHON APEX MONO — najmocniejszy wzmacniacz w klasie A w historii firmy
- GRYPHON APEX STEREO & COMMANDER
Reasumując DIABLO 300 był super, a DIABLO 333 jest jeszcze bardziej superowy — inaczej się tego nie da powiedzieć :)
Gniazda lutowane bezpośrednio do płytek skracają ścieżki sygnałowe i redukują liczbę okablowania wewnętrznego
(kliknij)
DIABLO z drugiego profilu / z tyłu wygląda równie zacnie
(kliknij)
Plikami zarządzał serwer AURENDER N20SE, a nad uziemieniem czuwała instalacja SHUNYATA ALTAIRA
Czyż te firmowe „makaroniki” nie wyglądają pięknie? Moje ulubione to ROSSO — te całe czerwone
(kliknij)
Rune Skov — człowiek instytucja, który potrafi oczarowywać rodziny królewskie / gwiazdy kina / muzyków / prezesów i zwykłych audiofilii stanowiących sól ziemi — tej Ziemi