22 maja 2024 08:03
Waldemar Nowak INFOAUDIO.PL Info Aplauz Aplauz tel: +48 22 751 42 39 www.aplauzaudio.pl

SENNHEISER: HD 620S - słuchawki zamknięte z referencyjnym dźwiękiem jak z modeli otwartych

Wydawać by się mogło, że w słuchawkach wszystko zostało już wymyślone, ale jak pokazuje ten przykład nadal istnieje pole do odkryć i bardziej kreatywnego rozwoju niż zwiększanie pojemności akumulatorów w TWS'ach. 
Sennheiser HD 620S — słuchawki z potencjałem, by stać się legendą.


[img:13]Wzorem warszawskiej imprezy jedną halę przeznaczono w całości na Strefę Słuchawek

[img:7]HD 620S na głowie Jermo Köhnke

Jermo Köhnke (product manager projektu HD 620S): Tegoroczną nowością są HD 620S — przewodowe słuchawki zamknięte z przetwornikami ustawionymi pod kątem poprawiającym panoramiczność sceny. Posiadają 42 mm drivery z 38 mm membranami i 150 Ohmowymi, ultralekkimi cewkami z aluminium, które przenoszą fenomenalne pasmo od 6 do 30.000 Hz, ale co najważniejsze grają w sposób bardzo podobny do słuchawek otwartych, ale ze wszystkimi dobrodziejstwami modeli zamkniętych — dźwięk swobodny, naturalny i bogaty w detale. Do tego znakomita izolacja pasywna od otoczenia.


[img:8]W dotyku są o wiele przyjemniejsze niż można zgadywać ze zdjęcia / pałąk i muszle stalowe, reszta ABS / czuć, że są zbudowane, by przetrwać lata / genialnie skuteczne tłumienie pasywne, jak w ochraniaczach dla drwala / kabel wymienny 1.8 m
(kliknij)

Co was pchnęło do prac nad kolejnymi słuchawkami? 

Mamy w portfolio wiele znakomitych produktów, obecnie to chyba z 10 modeli otwartych, ale znacznie mniej zamkniętych, a patrząc po konkurencji wcale nie ma zbyt wielu dobrych konstrukcji do wyboru, zwłaszcza w cenie modeli podstawowych. Owszem istnieje trochę konstrukcji dobrze rozpoznawalnych, ale każda z nich zawiera jakieś kompromisy. Czasem góra jest ciut za ostra, czasem piki w paśmie, a czasem bas nie jest wystarczająco odseparowany od średnicy i wszystko się robi zamulone. Nawet nie wspomnę o szerokości sceny, ponieważ większość dostępnych cenowo słuchawek ma dźwięk jak z tuby (tu złożył dłonie w trąbkę symulując brzmienie — red.). 

Taki dźwięk nie jest nawet w połowie równie „błyskotliwy” jak w modelach otwartych, natomiast klienci godzą się na taki stan rzeczy, by móc słuchać w różnych warunkach. Jeśli nie chcesz przeszkadzać ludziom wokół, to po prostu nie masz wyjścia i model zamknięty jest jedynym rozwiązaniem. 
No i na koniec powód czysto biznesowy — trzeba się rozwijać — rynek modeli otwartych mamy opanowany, natomiast na zamkniętych możemy jeszcze wiele osiągnąć i to z tych wszystkich powodów uznaliśmy, że trzeba — a my to potrafimy — coś z tym zrobić i tak wystartował ten projekt. 


[img:17]Dzięki swoim innowacjom Sennheiser skutecznie wszedł na rynek soundbarów i nie zamierza z nich rezygnować

Jak będziecie je pozycjonować?

Pod względem dźwięku to produkt hi-endowy, natomiast nie nazwałbym ich audiofilskim, ponieważ to określenie bardzo słabo zdefiniowane, natomiast jeśli uznamy, że hi-end oznacza produkt wybitnej jakości, to jest to dokładnie to, co one dowożą i w moim przekonaniu brzmią lepiej od większości konkurencji. 

Przypominam, że mamy również serię MOMENTUM, która jest zoptymalizowana pod ANC (aktywne tłumienie hałasu — red.), aczkolwiek pomimo bardzo dobrego brzmienia, nie jest to poziom tak hi-endowy jaki oferują HD 620S i tak będziemy je pozycjonować.
Jeśli potrzebujesz dobrze brzmiących słuchawek z bardzo dobrym tłumieniem otoczenia, to niezależnie od budżetu, jaki masz do wydania powinieneś wziąć je pod uwagę.  

A cenowo?

Najprawdopodobniej znajdą się na poziomie zbliżonym do HT 600, które są znane z tego, że są jednymi z najbardziej neutralnych i naturalnych słuchawek stanowiąc dla wielu użytkowników punkt odniesienia w tym zakresie. Myślę, że podobnie będzie w przypadku tych słuchawek zamkniętych.


[img:2]Sennheiser sprzedaje również świetne wzmacniacze słuchawkowe HDV 820, o których rzadko się pamięta

Obudziłeś się w środku nocy z gotowym pomysłem?

Nie, to był raczej proces ewolucyjny. To, co jest fajnego w słuchawkach zamkniętych, to większa swoboda w kształtowaniu krzywej odpowiedzi niż w modelach otwartych. Pod tym względem otwarte są łatwiejsze w projektowaniu, bo masz przetwornik, tłumienie, nausznik i to wszystko, zatem nie ma nieskończonych możliwości na kształtowanie charakterystyki częstotliwościowej, a przy słuchawkach zamkniętych nagle można zacząć się bawić np. objętością muszli — większa, mniejsza, jaka przepuszczalność, tłumienie itd., więc możesz kształtować ją w dość dowolny sposób i w tym miejscu zaczęliśmy. 

Mam ze sobą kilka części, więc pokażę ci, na czym polegają różnice…


[img:5]Przegroda słuchawek zamkniętych / od tyłu nic nie widać z powodu zamkniętej komory służącej strojeniu
(kliknij) 

[img:4]W otwartych przegroda jest taka sama, ale znacznie tu wszystko jest delikatniejsze

Zaczęliśmy więc od bardzo podobnego punktu startowego, gdy wewnątrz było mnóstwo rzeczy — duża powierzchnia specjalnego papieru tłumiącego, gdzie się dało upychaliśmy dodatkowe tłumienie by nagiąć nieco charakterystykę, ale wciąż był to rodzaj dźwięku zamkniętego, przygaszonego, a więc coś, czego bardzo nie lubię i co moim zdaniem odbiera przyjemność ze słuchania. 
Z biegiem czasu w ramach projektu po prostu zaczęliśmy usuwać komponenty kawałek po kawałku i ostatecznie uzyskaliśmy ten, w którym nie ma już prawie nic :) 


[img:6]Przetwornik HD 620S

Pozostała tylko ta odrobina cieniutkiego materiału tłumiącego i przetwornik, a w środku praktycznie nie ma nic więcej. To było nie lada odkrycie, że usunięcie tylu różnych komponentów, a więc najpierw tylnej pokrywy, potem różnych elementów tłumiących, a na koniec także tuby basowej okazało się tym najlepszym rozwiązaniem. 
Dosłownie kawałek po kawałku usuwaliśmy kolejne elementy i za każdym razem dźwięk był lepszy. 
To była podróż edukacyjna i powiem, że mieliśmy dużo szczęścia i przetworników z własnej produkcji, aby mieć na czym eksperymentować i ukształtować brzmienie takim jakim chcieliśmy.


[img:3]Tu widać pełną ewolucję projektu — to ten przypadek, gdzie mniej znaczy więcej

Jak widzisz użyty materiał tłumiący jest również znacznie cieńszy, niemal przeźroczysty, no i zniknął pierścień nad przetwornikiem oraz ten z tyłu, dzięki czemu powietrze może przepływać bardzo swobodnie i to słychać. 
Jako inżynierowie mamy tendencję do komplikowania, tworzenia wyrafinowanych rozwiązań, aż przychodzi taki moment, gdy warto wszystko usunąć i zacząć od nowa. Teraz one brzmią tak miło, tak otwarcie… 


[img:9]Wentylowane pady z pamięcią kształtu ze sztucznej skóry i membrana nawet na oko wyglądająca na znacznie cieńszą

(kliknij)

Mniej części, czyli niższe koszty produkcji… :)

… to zabawne, ale nie :)

Jedną z zalet słuchawek zamkniętych jest lepszy bas. W modelach otwartych pomiędzy przednią a tylną stroną membrany jest niewielki „obwód akustyczny” wyrównujący ciśnienia i odpowiadający za ilość basu. Im bardziej jest on wytłumiony tym basu jest więcej. Przykładowo w HD 600 obwód jest dość otwarty więc basu jest mało. 

W przypadku słuchawek zamkniętych stosuje się mocne tłumienie (mowa o tej białej warstwie — red.). Obudowa za i warstwa tłumiąca przed przewodnikiem tworzą dwie komory, co daje dużo basu. Gdy usunęliśmy przednie tłumienie ta zaleta zniknęła i musieliśmy stoczyć bitwę — jak w słuchawkach otwartych — by stworzyć taki przetwornik, który sam z siebie generowałby odpowiednio dużo basu i brzmiał przy tym dobrze. 

Powstał więc przetwornik z bardzo cienką, lekką i delikatną jak na nasze standardy membraną, którą łatwo wprawić w ruch, to jednak ogromnie skomplikowało proces produkcyjny — gdy prasujesz w formie grubszy materiał, to utrzymuje on kształt, a tak cienki jak ten łatwo się marszczył, co powodowało nieliniową pracę cewki i nieciągłości w paśmie przenoszenia. Opanowaliśmy jednak problemy i dzięki tej koncepcji akustycznej zyskaliśmy świetny bas. 

Niewiele jest firm jak my, które budują przetworniki na własne potrzeby. Zwykle producenci muszą wybierać pomiędzy gotowymi rozwiązaniami i adaptować je do własnych potrzeb. 

Zatem oszczędności z uproszczenia budowy poszły w nowy przetwornik, który jest naprawdę kosztowny. Produkcja będzie się odbywać w naszej fabryce w Irlandii i będzie ściśle powiązana z zapotrzebowaniem rynku. 
Korpusy muszli wykonujemy z lakierowanego na czarno metalu, który z uwagi na sztywność jest lepszym izolatorem od tworzywa.  


Ostanie słowo

Prywatnie dodam, że są to słuchawki, których używam najczęściej spośród wszystkich posiadanych. Mają w sobie ten genialny balans pozwalający słuchać różnych gatunków muzycznych. Do tego tworzą scenę z przyzwoitą jak na słuchawki lokalizacją instrumentów, no i nie przeszkadzasz już domownikom :) 

Zapraszam na odsłuchy bowiem HD 620S, to bardzo dobrze grające słuchawki.


[img:12]Rzeczywiście basu jest w nich nieporównywalnie więcej

[img:10]

[img:11]ACCENTUM True Wireless ATW1

Kolejną nowością na ten sezon, a która nie była oficjalnie prezentowana na stoisku są ACCENTUM True Wireless ATW1 o ciekawym i nietypowym jak na markę wyglądzie. Hybrydowy ANC i do 28 godzin pracy. Podstawowa różnica to odejście od pudełkowatej formy rodziny MOMENTUMN na rzecz bardziej fizjologicznego kształtu. 


[img:19]MOMENTUMN True Wireless 4 w 3 kolorach

[img:18]Audiofilskie IE 200 / IE 600 / IE 900

Rozmowa była znacznie dłuższa, a to kilka z niej wniosków w telegraficznym skrócie:

  • Sennheiser prowadzi bardzo szeroko zakrojone badania własne niezależne od amerykańskich 
  • nie ma jednej krzywej optymalnie działającej na różnych typach słuchawek (dokanałowe / wokółuszne) 
  • słuchawki o różnej konstrukcji wymagają odmiennego strojenia np. słuchawki zamknięte i TWS’y potrzebują więcej basu, by uznać ich brzmienie za równie naturalne jak to w otwartych 
  • czy wiedziałeś, że kształt ramion (nie tylko małżowin) wpływa na nasze słyszenie?


[img:16]Do posłuchania wystawiono: HD 560S / HD 600

[img:15]HD 650 (wzorzec neutralności wśród słuchawek) / HD 660S

[img:14]HD 800S / HD 820

[img:1]

Przenośne Zamknięte Dokanałowe Nagłowne Bezprzewodowe Przewodowe Otwarte Słuchawki Domowe ANC Z mikrofonem Kabel wymienny/zbalansowany Hi-res słuchawki

Gdzie kupić?

SENNHEISER SENNHEISER www.sennheiser.pl

Dystrybucja w Polsce:

Aplauz

tel.: +48 22 751 42 39
tel.: +48 22 205 07 79
adres:
ul. Graniczna 19 05-092 Łomianki-Dąbrowa

Sklepy muzyczne > SENNHEISER rozwiń listę sklepów

reklama
Może Cię zaciekawić:
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz