30 sierpnia 2016 14:50

Chromecast / Chromecast Audio rośnie w siłę

Gdy firma wpada na jakiś świetny pomysł może go skonsumować na dwa podstawowe sposoby - stworzyć system zamknięty, opatentować każde swoje pierdnięcie i potem kosić kasę za prawa licencyjne lub… udostępnić ów pomysł pro publico bono (w swobodnym tłumaczeniu: dla wspólnego dobra) albo za stosunkowo nieduże pieniądze. Mało jest firm jak Google, które robiłyby dla swoich użytkowników tak wiele za darmo(*) lub za skromną opłatę. Oto jesteśmy świadkami jak na naszych oczach rodzi się standard, który ma potencjał by zmienić oblicze Ziemi, tej Ziemi.

[img:1]

Po lewej telewizyjny Chromecast, po prawej muzyczny Chromecast Audio przypominający nieco winylowy singiel.

Google od swojego początku był firmą czysto software'ową, podobnie jak Microsoft i podobnie jak Microsoft zaczął z czasem interesować się również sprzętem elektronicznym jak telefony czy tablety. Efektem „ubocznym” tych poszukiwań okazał się rewelacyjnie odebrany przez rynek Chromecast (2013 rok) - niewielkie urządzenie wielkości pendriva podpinane pod port HDMI w telewizorze.
Przypuszczam, że na początku u podstaw tego projektu leżała chęć udostępnienia YouTube na ekranach telewizorów - większa oglądalność to większe zyski z reklam dla serwisu. Zaprojektowano więc proste urządzenie bezprzewodowo przesyłające wizję i fonię z komputerów do telewizorów nie posiadających jeszcze Smart TV na pokładzie.

[img:2:R]Pierwotnie strumieniowanie na TV odbywało się z poziomu przeglądarki Google Chrome z wtyczką Google Cast oraz kompatybilnych aplikacji jak: Deezer, Rdio, Muzyka Google Play czy TuneIn Radio, a potem… potem Chromecast zaczął żyć własnym życiem, doczekał się po 3 latach nowej wersji i rozmnożył się. 

Połapać się w tym…

  • Chromecast/Chromecast 2 - urządzenia przesyłające obraz i dźwięk na telewizory (wyjście HDMI)
  • Chromecast Audio - urządzenie przesyłające dźwięk do sprzętu audio (uniwersalne wyjście 3.5 mm, S/PDIF)
  • Cast - nazwa strumieniowania danych do urządzeń kompatybilnych z Google Cast

A czemu ja w ogóle o tym piszę? Gigantyczna sprzedaż Chromcastów w połączeniu z potęgą Google (Cast został ostatnio wbudowany już na stałe w przeglądarkę Chrome) „dobrowolnie” wymusi na rynku osiągniecie takiego poziomu kompatybilności i popularności jakimi dysponują Bluetooth czy Wi-Fi, a samo określenie Cast stanie się synonimem przesyłania podobnie jak Adidasy oznaczają buty sportowe.

[img:4]

Niebieska ikona świadczy o kompatybilności danego programu z siecią Google Cast.

Nie wchodząc w szczegóły, bo tym się zajmę podczas recenzowania urządzenia podstawowa różnica pomiędzy Chromecast Audio, a Bluetooth polega na tym, że Bluetooth strumieniuje to co jest zapisane na urządzeniu z którego wysyła dane i zużywa przy tym energię z akumulatora, natomiast Chromecast Audio jest funkcjonalnie bardziej odpowiednikiem pilota, który wydaje polecenie odtwarzania utworu z dowolnego źródła podłączonego do sieci Wi-Fi (np. dysk laptopa) i nie drenuje dalej akumulatora w smartfonie. Poza tym odbiornik może zostać podłączony do dowolnego sprzętu audio byle posiadał on wejście 3.5 mm (lub stosujemy przejściówkę na RCA). Możemy w ten sposób przywrócić drugą młodość nawet prawdziwemu sprzętowi vintage (kilkunastoletnie urządzenia) i przesyłać na klocki firmy Unitra pliki 24bit/96kHz, czyż to nie jest piękne? Chromecast Audio posiada wbudowany DAC - gniazdo wyjściowe wyprowadza sygnał analogowy lub cyfrowy (optyczny) zależnie od potrzeb.

[img:5] 

A tak to wygląda w realu w wersji z wykorzystaniem aktywnych kolumn.

Chromecast to nie tylko kolejny gadżet, zachcianka, to rozbudowane środowisko muzyczno-telewizyjne, nakierowane na rozrywkę (gry, YouTube), które zdobytego udziału w rynku już nie odpuści. To również ultraprosta i tania metoda na zminimalizowanie w domu systemu audio przy jednoczesnym zachowaniu super jakości brzmienia: komputer / sieć jako źródło plików, Chromecast jako zarządzanie i przesyłanie + aktywne kolumny i to wszystko. O Chromecast Audio i systemach opartych właśnie o aktywne kolumny będziemy niedługo sporo pisać.

 [img:3]

 

*Oczywiście nic za darmo - „darmo” w wersji Google nie jest takim do końca darmowym darmem - my odwdzięczamy się firmie płacąc własnym czasem gdy oglądamy serwowane nam reklamy, a Google kasuje za niego firmy trzecie i z tego utrzymuje się serwis. Płacimy więc czasem.

Stacjonarne Odtwarzacze plików Źródła
reklama
Może Cię zaciekawić:
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz