Audiovector SR3 Signature DISCREET - FUNKCJONALNOŚĆ
Autor: Lech Spaszewski • 16 września 2016

Jak upchnąć sygnał audio i zasilanie w jednym i do tego dwużyłowym przewodzie... i to jeszcze w stereo? Z pomocą przychodzi nam nowoczesna technologia oraz pomysłowość duńskich konstruktorów Audiovector.
Na początku każdego tradycyjnie myślącego audiofila zdziwi konfiguracja kabla głośnikowego: w HUB-ie porty wyjściowe dla kolumn to tylko jedno, podwójne gniazdo.
Co dzieje się zatem w modułach kolumn?
Na wyjściu HUB-a mamy dwa sygnały - stałe napięcie 24V i sygnał cyfrowego audio. Napięcie 24V odpowiada za zasilenie końcówek mocy - tu nic nowego. Clou polega właśnie na umiejętnym zaszyciu sygnału cyfrowego audio o niższym napięciu w stałym napięciu zasilania. Sygnał audio docierający do SR3 Discreet filtrowany jest od zasilania w module aktywnym kolumny. Następnie trafia do układu DSP, gdzie identyfikowany jest jako prawy lub lewy kanał. Podobnie jak w klasycznej, analogowej zwrotnicy następuje tam podział sygnału na poszczególne pasma, zdekodowany i podzielony na pasma sygnał trafia do odpowiadających częstotliwościom wzmacniaczy, a stamtąd prosto do głośników. Takie bezpośrednie spięcie głośnika i wzmacniacza pozwala uzyskać lepszą kontrolę nad przetwornikiem.
Sygnał cyfrowy audio ma częstotliwość próbkowania 192 kHz i długość słowa 24 bit. Dzięki modułowej konstrukcji, wysokim parametrom i możliwościom zmiany oprogramowania HUB serii Discreet ma szansę nie być zestawem przeterminowanym za dwa sezony, a Audiovector bynajmniej nie planuje ulepszenia, dopóki nie pojawi się nowa technologia, która byłaby naprawdę warta uwagi.
[img:5]
Najbardziej karkołomne jest wyjęcie stosunkowo ciężkich kolumn z pudełek. Tutaj jest dokładnie jak z zestawami pasywnymi - co się namęczymy, to nasze. Dalej było łatwo: Ustawiamy kolumny w miejscu docelowym. W oddzielnym pudełku znajdujemy HUB z zasilaczem oraz przewód głośnikowy. W instrukcji znajdziemy szczegółowe informacje o tym, jak skonfigurować zestaw. W sumie nie jest to zbyt potrzebne. W podstawowej wersji wystarczy podłączyć tylko przewód głośnikowy. Trzeba, zachowując polaryzację, wpiąć go pomiędzy kolumny a HUB. Zasilanie w tej wyliczance pomijamy: po prostu podłączamy przewód do HUB-a... poza tym, prawdziwi mężczyźni nie czytają instrukcji.
W porównaniu z konstrukcjami pasywnymi, na ustawienie tych kolumn aktywnych poświęciliśmy nieco więcej czasu. Być może powodem była chęć znalezienia dla nich naprawdę idealnego miejsca. Przesuwaliśmy je w granicach rozsądku w każdą ze stron tak długo, aż stwierdziliśmy, że znalezione miejsce jest idealne. Trud się opłaci, bo jest to jednoznaczne z ustawieniem całego systemu. Zapiszemy to po stronie plusów dla tej koncepcji - podłączenie jest po prostu bardzo łatwe i nie zabiera wiele czasu.
Włączamy wszystko, łączymy - korzystając z Bluetooth - nasz telefon lub laptop z HUB-em i gramy: tutaj pojawia się nasz pierwszy zgrzyt. Producent nie dostarcza w komplecie pilota. Tłumaczy to w ten sposób, że można zaprogramować sobie dowolne tego typu kupione urządzenie. Szkoda, bo aby ściszyć muzykę lub zrobić ją głośniej, trzeba wstawać i wsuwać rękę za HUB - tam znajduje się przycisk regulacji głośności. Oczywiście można głośnością sterować z poziomu sygnału wyjściowego naszego urządzenia - wówczas działa ono jako "pilot", ale przecież nie o to chodzi.
Móc można, ale nie mówimy o kolumnach za tysiąc złotych - pilot powinien być. Jeżeli macie takiego pecha, jak my (w showroomie nie mamy zbędnych pilotów), to trzeba posiłkować się przełącznikiem regulacji głośności z tyłu. W przypadku podłączenia większej ilości źródeł, HUB dysponuje auto wybieraniem tego, które jest aktywne... ale ewentualnie, można użyć pilota - tego, którego nie ma - wybaczcie, ale drażni nas to niesamowicie.
Poza tą wpadką, użytkowanie zestawu to już czysta przyjemność. Wejścia działają jak trzeba, odtwarzanie jest stabilne, a autoselektor sprawdza się bardzo dobrze. Bluetooth ma dość ograniczony zasięg i wyjście z pokoju powodowało już pewne problemy. Wejście analogowe odrobinę szumi, o czym napiszemy w części odsłuchowej. Do reszty wejść nie mamy zastrzeżeń.
BUDOWA | BRZMIENIE
Podsumowanie aspektu użytkowego
Patrząc na SR3 Signature Discreet od strony praktycznej - ciśnie się na usta jedno określenie: "łatwiej już nie można". Stoją przed nami bardzo ładne kolumny, które w razie potrzeby można zamówić w jednej z czterech wersji lub zgodnie z praktyką firmy upgrade-ować do wyższego modelu te, które kupiliśmy nieco wcześniej.
Dodany do zestawu HUB jest prawie niewidoczny dla oczu. To płaskie pudełko z powodzeniem zmieści się na dolnej półce szafki lub prawie niewidocznie znajdzie miejsce na jednej z kolumn. Oferuje dużą ilość wejść oraz wygodną łączność bezprzewodową Bluetooth.
Kable są tak cienkie, że właściwie ma o czym pisać - bez wątpienia nie będą przeszkadzać leżąc na podłodze - tym bardziej, że w pewnym sensie jest ich nieco mniej. Minusem jest brak w zestawie pilota.
Parametry techniczne
Parametry:
- Technology ADAC AVANTGARDE ARRETÉ
- Digital input 20 Hz - 48 kHz (optical 96 kHz)
- Analog input 2V RMS/10 kOhm
- Frequency response 20Hz - 20kHz (analog input)
- 20Hz - 20kHz (digital input)
- THD 1 kHz < 0.015%, - 6dB below full volume
- Output Power 0.4%THD 3 x 70W peak in each speaker - 420W total system power
- S/N Ratio >102 dB (A-weighing)
- Jitter High Precision Zero Correction
- Efficiency > 94%
- Crossovers 12dB Bessel linear phase
- Crossover frequencies 300 Hz/2800 Hz by 3 Active DSP’s
- iPod/iPad/iPhone are trademarks of Apple Inc.
- Audiovector uses Actiline®Technology
Sprzęt użyty w teście
Sprzęt
- Odtwarzacz: AUDIORESEARCH CD6, Astel&Kern AK300
- Kolumnowy system odniesienia: Harpia Acoustics Amstaff Time Coherent, SVEDA AUDIO DAPO + 2xSVEDA WOMBAT.
- Kable ATLAS, YARBO, FURUTECH
- Preamp: KLYNE 6LX
Nagrania
- The Classical Collection – Chesky Records UD 95
- Tom Waits, Mule Variations - Epitaph, 86547-2
- Holly Cole "Temptation" Metro Blue 7243 8 34348 2 4
- Marie Boine, Leahkastin/Unfolding - Verwe 523889-2
- Jazz At The Pawn Shop - PROP 7778-79
- DALI CD vol. 3
- Rebecca Pidgeon, The Raven - Chesky Records - JD115
- Diana Krall, Stop This World, Temptation - Verve Records 0602498622469
- The Bad Plus, For all I Care - DO THE MATH RECORDS
- Dallas Wind Symphony, Fiesta! - Reference Recordings RR-38CD
- Portico Quartet - CDRW186
- Pink Floyd, The Wall - 7243 8 31243 2 9, CDEMD 1071
- Massive Attack, Blue Lines - WBRCD 1, 0777 7 86228 2 6
- The Dave Brubeck Quartet, Time Out - CK 65122
- Dream Theater, The Astonishing - RR7493-2, 1686-174932, 1686174932
- Arabesque, Crystal Cable Sampler - CC 200901
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Audio Center Poland
