Audiovector SR3 Signature DISCREET - BRZMIENIE
Autor: Michał Sommerfeld • 16 września 2016

Po poprzedniej recenzji kolumn Audiovector wiedziałem mniej więcej czego się spodziewać. Przy kolumnach z niższych serii otrzymujemy dźwięk mniej referencyjny, za to łatwiejszy i bardziej uniwersalny, wsparty lepszym, niżej schodzącym basem. Upatruję pewną tendencję w produktach duńskiego producenta: im kolumna wyżej w hierarchii, tym jej brzmienie jest bardziej precyzyjne. Wyższe serie są pozbawione podbarwień i zniekształceń.
Niższe modele tracą przejrzystość i wręcz absolut swoich - pochodzących z wyższych serii - braci. Jedno im trzeba jednak przyznać: lepiej maskują gorsze nagrania i są brzmieniowo bardziej przystępne dla użytkownika. Zazwyczaj jest tak, że lepsze kolumny obnażają jakościowy niedostatek nagrań i czasami za to je lubimy, a czasami wręcz przeciwnie.
Audiovector SR3 Signature Discreet w pełni potwierdzają powyższą tezę. Czuć delikatne docieplenie brzmienia wraz z dodaniem delikatnej mgiełki. Nie pozwala ona uzyskać tak wielu szczegółów, ale dźwięk nadal jest precyzyjny i szczegółowy, brzmienie spójne, równe i relaksujące, a długotrwałe słuchanie muzyki nie męczy.
Jest kilka szkół grania, ale Audiovector w dziedzinie precyzyjnego neutralnego brzmienia pozostaje dla mnie królem.
Jeżeli ktoś kupi te kolumny, nie będąc zainteresowanym audiofilskim wątkiem doszukiwania się wad systemów aktywnych - nie będzie zawiedziony. Natomiast jeśli wpadną w ręce audiofila, może dojść do sytuacji, w której psychologiczne uprzedzenie dotyczące ich "aktywności" skreśli je na samym początku - i będzie to dla tych zestawów bardzo krzywdzące, bo grają po prostu świetnie.
Bas
SR3 Signature Discreet potrafią dostarczyć basu i "drajwu" w ilości wystarczającej do nagłośnienia zarówno małego przyjęcia, jak i oglądanego z rodziną filmu. To pokazuje możliwości, jakie wynikają z mocy i rozmiarów tego zestawu. Mads Klifoth rekomenduje korzystanie ze streamerów Wi-Fi. Można wówczas uzyskać najwyższą możliwą jakość, dla mnie, rozpieszczonego redaktora, nawet Bluetooth okazał się źródłem fajnych wrażeń. Typowy użytkownik tych kolumn może oczekiwać solidnie zbudowanej podstawy dla basu - kiedy porównywaliśmy SR3 z zestawem, którego używamy jako punktu odniesienia, wyraźnie słychać było skutki decyzji przeniesienia balansu tonalnego w dół pasma. Zapewne spodoba się to miłośnikom kina i dobrze rozumianej rozrywki. Temu wyraźnie rozrośniętemu dołowi pasma sprzyja kolejna decyzja konstruktorów związana z czymś, co nazwaliśmy zagęszczeniem brzmienia.
Średnica
Zarówno w środku pasma, jak i na górze dźwięk uległ lekkiemu ściśnięciu. Aktywne SR3-ki nadal prezentują typową dla Audiovector, bardzo wysokiej klasy, szczegółowość. Sprzyja temu mocniejsze eksponowanie średnicy pasma, co z kolei rzutuje na przejrzystość. Zestawy grają ładną barwą, dynamicznie i bez większego problemu umożliwiają bezpośrednie obcowanie z muzykami. Zamykając oczy bez trudu możemy ich sobie wyobrazić, jako postaci stojące w pokoju. Instrumenty brzmią czysto i szybko, wokale zachwycają naturalnością głosu, a w muzyce rockowej dostajemy to, czego oczekiwać będzie miłośnik mocnego grania: dużo trzymanej w ryzach mocy, fajnej dynamiki i selektywności - nawet przy wysokich poziomach głośności.
Góra
Z racji tego, że zamiast przetwornika AMT mamy tu kopułkę - góra pasma jest nieco innej klasy niż w dwóch najwyższych modelach Avantgarde oraz Avantgarde Arreté. Nadal - zgodnie z tym, o czym zapewniał nas konstruktor - jest to przetwornik marzeń wielu audiofilów. W prosty sposób rzutuje to na jakość wysokich tonów: warto przypomnieć, że mamy do czynienia z zestawem, który kosztuje nieco ponad 26.000 zł. To nie jest mało, więc oczekiwania powinny być wysokie.
Góra jest dobrze nasycona szczegółami. Detaliczność w nagraniach, gdzie uwielbiamy wyławiać uchem producenckie "smaczki", delikatnie zaznaczone dzwoneczki, szumy i westchnienia, budzić mogą głównie zachwyt. Audiovector SR3 nadal skutecznie pokazuje skalę grzechów muzyków i realizatora. Co prawda nasz czysto studyjny system odniesienia robi to znacznie lepiej, ale określenie czy nagranie jest dobrze czy źle zrealizowane, nie stanowi dla testowanego zestawy SR3 większego problemu. Chcąc uratować część realizacji, na cały wydobywający się z kolumn dźwięk naciągnięta jest delikatna woalka przymglenia. Jej zwiewność daje się odczuć wyłącznie przy długim słuchaniu i jednoczesnej możliwości porównania z zestawem, który jest jeszcze bardziej przejrzysty.
Przestrzeń
SR3 są bardzo wrażliwe na ustawienie w pokoju. Znalezienie dla nich najlepszego miejsca jest wyzwaniem, ale warto poświęcić tej czynności nieco więcej czasu. Kiedy jednak zasiądziemy przed nimi, możemy poczuć się nieco zaniepokojeni przesunięciem sceny do przodu. Jest to wyraźnie odczuwalne nie w skali odległości, ale przede wszystkim wrażenia. Dzięki temu możemy bardziej namacalnie obcować z muzyką - jeśli ktoś tak lubi - będzie miał frajdę. Dźwięki nie mają żadnej trudności z oderwaniem się od kolumn, scena jest szeroka - swobodnie dysponuje przestrzenią wokół zestawów. Można tylko ponarzekać na to, że wraz z wypchnięciem jej do przodu lekko straciła głębię. Ale nasze kilkugodzinne odsłuchy porównać często można do sprzętowych tortur i wątpię, aby wielu potencjalnych nabywców, aż tak mocno analizowało kwestię przesunięcia się orkiestry czy całego zespołu o metr czy dwa do przodu. Pomimo tego bardzo lekkiego spłaszczenia głębi, dźwięk tych kolumn nadal jest brzmieniem z bardzo wysokiej półki.
BUDOWA | FUNKCJONALNOŚĆ
Podsumowanie
Kolumny aktywne w domu melomana czy nawet audiofila zaczynają być czymś absolutnie normalnym. Na szczęście są już pozbawione wad i problemów pierwszych tego typu konstrukcji. Dzięki nowoczesnej technologii oraz dużej ilości dobrych pomysłów Duńczykom udało się stworzyć zestawy o bardzo dobrym brzmieniu, świetnej funkcjonalności i do tego pięknej - typowej dla Audiovector - prezencji.
Jeśli chodzi o aspekt brzmienia - to dźwięk modelu aktywnego pozostaje nadal dźwiękiem bardzo wysokiej próby. Charakteryzuje się on zestawem cech, które po pierwsze - pozwalają łatwo zidentyfikować markę, po drugie - zadowolą nawet najbardziej wybrednych, sprzętowych maniaków. SR3 Signature Discreet to zestaw łączący walor dobrego brzmienia z bardzo współczesnym podejściem do kwestii użytkowości. W audio mezalianse tego typu często są porażką - tu jednak konstruktorom udało się połączyć tradycję z nowoczesnością - choć można oczywiście zastanawiać się, czy czegoś tu nie zmodyfikować "głębiej". Technika aktywna, z opcjami kształtowania brzmienia w stopniu praktycznie nieograniczonym - daje takie możliwości, ale Audiovector - być może przywiązany jeszcze zbyt mocno do tradycji - z tego nie korzysta: SR3 to nadal kolumna stereo, a nie sprytny zestaw z cyfrowym modułem do flirtowania z DSP.
Dodajmy do tego ładny wygląd i doskonałe wykończenie ręcznie robionych w Danii skrzynek. Może to pora przestać zasłaniać się krzyżem i czosnkiem przed kolumnami aktywnymi?
Parametry techniczne
Parametry:
- Technology ADAC AVANTGARDE ARRETÉ
- Digital input 20 Hz - 48 kHz (optical 96 kHz)
- Analog input 2V RMS/10 kOhm
- Frequency response 20Hz - 20kHz (analog input)
- 20Hz - 20kHz (digital input)
- THD 1 kHz < 0.015%, - 6dB below full volume
- Output Power 0.4%THD 3 x 70W peak in each speaker - 420W total system power
- S/N Ratio >102 dB (A-weighing)
- Jitter High Precision Zero Correction
- Efficiency > 94%
- Crossovers 12dB Bessel linear phase
- Crossover frequencies 300 Hz/2800 Hz by 3 Active DSP’s
- iPod/iPad/iPhone are trademarks of Apple Inc.
- Audiovector uses Actiline®Technology
Sprzęt użyty w teście
Sprzęt
- Odtwarzacz: AUDIORESEARCH CD6, Astel&Kern AK300
- Kolumnowy system odniesienia: Harpia Acoustics Amstaff Time Coherent, SVEDA AUDIO DAPO + 2xSVEDA WOMBAT.
- Kable ATLAS, YARBO, FURUTECH
- Preamp: KLYNE 6LX
Nagrania
- The Classical Collection – Chesky Records UD 95
- Tom Waits, Mule Variations - Epitaph, 86547-2
- Holly Cole "Temptation" Metro Blue 7243 8 34348 2 4
- Marie Boine, Leahkastin/Unfolding - Verwe 523889-2
- Jazz At The Pawn Shop - PROP 7778-79
- DALI CD vol. 3
- Rebecca Pidgeon, The Raven - Chesky Records - JD115
- Diana Krall, Stop This World, Temptation - Verve Records 0602498622469
- The Bad Plus, For all I Care - DO THE MATH RECORDS
- Dallas Wind Symphony, Fiesta! - Reference Recordings RR-38CD
- Portico Quartet - CDRW186
- Pink Floyd, The Wall - 7243 8 31243 2 9, CDEMD 1071
- Massive Attack, Blue Lines - WBRCD 1, 0777 7 86228 2 6
- The Dave Brubeck Quartet, Time Out - CK 65122
- Dream Theater, The Astonishing - RR7493-2, 1686-174932, 1686174932
- Arabesque, Crystal Cable Sampler - CC 200901
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Audio Center Poland
