3 marca 2017 11:59

NADCHODZI SPOTIFY HI-FI

[img:1:R]Wiele sygnałów na niebie i na ziemi wskazuje, że SPOTIFY - największy obecnie serwis strumieniujący na świecie, przymierza się do zaoferowania swoim klientom nowej usługi SPOTIFY HI-FI. Jednym słowem, zanosi się, że kolejny po TIDAL-u serwis, dostarczał nam będzie muzykę w bezstratnych plikach jakości CD.

Waldemar Nowak - INFOAUDIO.PL  

Jak podają źródła zagraniczne, wśród klientów serwisu SPOTIFY, rozpoczęło się testowanie nowego cennika. Proponowane podwyżki wahają się w przedziale 5-10 USD powyżej dotychczasowej ceny. Poza tym, tak naprawdę, nic więcej nie wiadomo - ani kiedy, ani jak szeroka będzie oferta, ani gdzie. Naiwnością byłoby przypuszczać, że z dnia na dzień serwis SPOTIFY udostępni cały swój katalog w formacie FLAC, a biorąc pod uwagę wielkość zgromadzonych na jego serwerach zasobów, będzie to proces raczej długotrwały.

Z ciekawości poczytałem trochę krajowych i zagranicznych komentarzy... i jakby to elegancko napisać, żeby nikogo nie urazić… pewna ich część jest bardzo uzależniona od punktu siedzenia. W takim razie pozwolę sobie przedstawić własny punkt widzenia i odnieść go do dwóch, chyba najpopularniejszych, wątków.

Teza 1: Nikt nie będzie dopłacał do plików bezstratnych, bo przecież nie daje się odróżnić MP3 320 od FLAC

Kiedy używa się słuchawek z marketu albo tych dołączanych w komplecie do telefonu, to rzeczywiście przepływność plików nie ma większego znaczenia. Ale skąd w ogóle pomysł, że projekt SPOTIFY Hi-Fi tworzony jest z myślą o użytkownikach telefonów  komórkowych? Oczywiście można sobie słuchać FLAC-ów na smartfonie, ale w moim odczuciu „większy plan” zakłada powolną likwidację nośników fizycznych na rzecz przeniesienie dystrybucji muzyki do chmury. Takie działania wymagają inwestycji i czasu, ale tkwi w tym ukryty cel i wykracza on daleko poza ramy telefonu przysłowiowego Zdziśka. Gdyby ktoś nie zauważył, to duża część nowego sprzętu audio, przystosowana jest do strumieniowania. Ludzie, którzy wydali od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych na nowe klocki, nie planują na nich słuchać muzyki zapisanej w formacie MP3.

 

[img:2:L] Przeczytaj: TEST AURALIC Polaris

 

[img:2:L] Przeczytaj: TEST ONKYO NS-6170

  

W ogóle dyskusja nad tym, czy ktoś słyszy czy nie słyszy różnic, jest raczej pozbawiona głębszego sensu, ale to głównie „niesłyszący” usiłują mieć najwięcej do powiedzenia w temacie. W moim odczuciu to co najmniej dziwne, że ludzie nie dysponujący odpowiednim sprzętem lub słuchem, próbują narzucać swój światopogląd tym słyszącym. 

Na koniec jeszcze jedno: zdaje się, że SPOTIFY nie zamierza nikogo zmuszać do słuchania formatu FLAC. Usługa będzie najprawdopodobniej dodatkowo płatna, więc jeśli komuś nie zależy, to niech jej nie wykupuje sobie na złość. Chwilami można odnieść wrażenie, jakby część dyskutantów lobbowało w jakimś ważnym referendum. Przypomnę, że na tak zwanym zachodzie, nadal panuje ład demokracji i raczej nikt nie zamierza zmuszać nikogo do obowiązkowego płacenia jakiegoś tam "abonamentu". Nowa usługa po prostu będzie się dobrze sprzedawać bo ma łatwo wpadającą w ucho nazwę: Spotifaj haj faj.

 

Teza 2: Bluetooth jest lepszy albo Bluetooth jest gorszy od kabla, a aptX to jest przecież stratny więc wszystko jedna ściema.

Znów powracamy do kwestii telefonu przysłowiewego Zdziśka, bo chyba od tego nie da się uciec. Moje doświadczenie podpowiada mi, że najczęściej wąskim gardłem dla dużej grupy osób słuchających muzyki z urządzeń mobilnych, jest kiepskiej jakości sekcja audio. Składa się ona z przetwornika cyfrowo-analogowego, wzmacniacza i niewielkiej baterii, ograniczającej swobodę korzystania z zasobów energii.

Flagowce zwykle są OK, ale czy większość obywateli kupuje sobie najdroższe na rynku telefony? Jeżeli przyjmiemy założenie, że jednak gros to modele ze średniej i niższej półki, może okazać się, że 99% słuchawek Bluetooth z aptX zagra bezdyskusyjnie lepiej, niż ich przewodowe odpowiedniki!!! Ponadto, jeżeli łączymy się cyfrowo ze słuchawkami, czy to przez Lightning czy przez Bluetooth, to telefon staje się rodzajem serwera i nie wpływa na jakość muzyki. Za ową jakość odpowiadają wówczas przetworniki wbudowane w słuchawki. Tu ponownie kłania się zasobność naszego portfela i jestem przekonany, że gdyby cena słuchawek Sennheiser Momentum M2 AEBT oscylowałaby wokół 100 zł, nikt kto by ich poużywał, nie myślałby o powrocie do modelu przewodowego. 

Prace nad udoskonalaniem transmisji bezprzewodowej trwają nieustannie i jak zaczną się pojawiać modele z aptX HD, grające podobnie do pokazanej na IFA 2016 wersji studialnej Astell&Kern + Beyerdynamic - to pogadamy. 

 

[img:2:L] Przeczytaj: TEST Sennheiser Momentum Wireless M2 AEBT Ivory

 

Oczywiście to co napisałem powyżej zakłada wiele uproszczeń i pomija drugie tyle wyjątków od reguły. Mam wrażenie, że wokół tematu streamingu i plików narosło wiele mitów i nieporozumień, które trzeba będzie któregoś dnia uporządkować.

[img:4:R]

Nowa usługa będzie zapewne się dobrze sprzedawać, a póki co TIDAL ma się świetnie i o ile coś mi się w pamięci nie pokręciło, to w naszym kraju ma już bodajże 2 miliony subskrybentów - w tym najwięcej płacących abonent. To swego rodzaju rekord pośród wszystkich, dostępnych u nas serwisów streamingowych. Poza tym TIDAL udostępnia od pewnego czasu pliki hi-res, do czego konkurencja zdaje się być jeszcze nie do końca przygotowana. Na tym tle można odnieść wrażenie, że SPOTIFY tak bardzo uwierzył kiedyś w swoją zieloną gwiazdę, że nieco zaspał z wprowadzeniem usługi Hi-Fi. Z drugiej strony, czy za rok lub dwa będzie to dla nas miało jeszcze znaczenie kto był pierwszy? Ważne żeby była konkurencja, która jak wiadomo najlepiej robi klientom. Kto będzie chciał pozostanie przy mniejszych plikach MP3 320, zaoszczędzi transfer, baterię i cenne złotówki na koncie. Słyszący „inaczej” (czytaj: lepiej), przerzucą się na format FLAC, klienci stacjonarni będą ciągnąć pliki jakości Master/MQA. Grupka audio-fanatyków nadal będzie biła pianę nad wyższością CD zwględem płyt winylowych lub odwrotnie, a miłośnicy taśmy magnetofonowej uważać będą, że poza nimi nikt się na niczym nie zna... idzie wiosna.

 

 

 

 

Usługi sieciowe (Tidal, Spotify...)
reklama
Może Cię zaciekawić:
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz