24 lipca 2017 08:22
Lech Spaszewski INFOAUDIO.PL Info HIGH END Monachium Vorm Eichholz 2g 42119 Wuppertal

Nowoczesny vintage z taśmą w roli głównej

Minęło trochę lat od czasu gdy taśma magnetofonowa była popularnym, a w niektórych sytuacjach, nawet jedynym nośnikiem dla nagrywanej w studio muzyki. Od pewnego czasu sięgamy po nią coraz częściej, udowadniając, że zapisany na niej dźwięk - pod pewnymi względami - nie ma sobie równych.

Teza ta wydaje się niezwykle prawdziwa, bo nie jest ona - przynajmniej na razie - uwikłana w meandry sprzedaży nowych urządzeń. Ich masowa produkcja jeszcze się ponownie nie zaczęła, natomiast na rynku wtórnym można kupić jedynie nieomal same zabytkowe sztuki. Są wśród nich pospolite ZK-140 oraz urządzenia, które do dziś z powodzeniem używane są w profesjonalnych studiach nagraniowych. Na jednym z portali aukcyjnych, ceny tych pierwszych zaczynają się od przysłowiowej złotówki. Na drugim krańcu znajdziemy urządzenia, które stanowią kolekcjonerskie perełki, a ich nabycie graniczy z cudem.  

Ktoś relacjonując wystawę w Monachium napisał: "gramofony były wszędzie", podobnie można by powiedzieć o magnetofonach szpulowych z tym, że warto by dodać iż były one "prawie" wszędzie. Bardziej zaawansowane systemy dumnie je eksponowały, prezentowano na nich muzykę i trzeba przyznać, że widok obracających się dwóch ogromnych szpul, delikatny dźwięk pracującego silnika i estetyka dźwięku jaka nierozerwalnie z taśmą się łączy ma w sobie coś magicznego.

[img:1]

Teac X1000

W pokoju zajmowanym przez dystrybutora marki TEAC pokazano doskonale zachowany i oczywiście działający magnetofon TEAC X1000. Urządzenia tego typu budowane były w latach 50-tych XX wieku. Motywacja jednego z konstruktorów - Pana Katsumo Tani - niczym nie różniła się od tego co słyszymy obecnie: jego ideą było zbudowanie na bazie fascynacji zapisem magnetycznym urządzenia, które miało zrewolucjonizować ówczesną technikę rejestracji dźwięku.

[img:4]

Teac X1000

[img:5]

Teac X1000

Słowo i marka STUDER są wśród magnetofonów szpulowych czymś legendarnym. Powołana do życia w 1948 roku firma specjalizowała się w produkcji magnetofonów studyjnych oraz tych, które przeznaczone były dla rozgłośni radiowych i reporterów. Warto pamiętać, że w tamtych czasach taśma była jedynym edytowalnym nośnikiem dla rejestrowanego materiału. STUDER produkował magnetofony tak solidne i tak doskonałe, że wiele z nich do dziś pracuje w studiach nagrań. Są one oczkiem w głowie techników i realizatorów, a kupienie tych najlepszych modeli, nie jest łatwym zadaniem. 
Kaseta magnetofonowa została wprowadzona na rynek przez firmę Philips w 1963 roku i zanim się upowszechniła na przełomie lat 70-tych i 80-tych minęło nieco czasu. 

[img:9]

Reżyserka Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Zwiedzając niedawno Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, rozmawialiśmy z osobami, które zajmują się technicznymi aspektami używanych tam magnetofonów. Po pierwsze na pytanie czy można coś odkupić, padła prawie natychmiastowa odpowiedź: Już nie!
Jeszcze jakiś czas temu Polskie Radio pozbywało się sprzętu analogowego, ale te czasy to już przeszłość. Widoczny na zdjęciu STUDER A80 jest nadal używany, nie jest na sprzedaż, a części z pozostałych magnetofonów są wykorzystywane do naprawy tych nadal działających.

[img:2]

Studer B-67

W wielu relacjach z Monachium ten pokój wskazywany był jako referencyjny. Zestawy Blumenhofer Gran Gioia Mk 2 współpracowały z lampowym wzmacniaczem Mastersound i gramofonem Technics. Wszechobecny w pokoju dźwięk utożsamiał się z absolutnym brakiem fizycznego źródła muzyki i autentycznym wrażeniem nieobecności systemu. Tu materializowała się prawdziwa natura przyjemnie odtwarzanej muzyki połączona z tym, co wprost wynika z nowoczesnego podejścia do dźwięku. Każdy kto chciałby z tym dźwiękiem obcować na co dzień musi przygotować około 60.000 Euro... z tym, że mowa o samych zestawach głośnikowych.  

[img:3]

Teac A-7300RX

NAGRA jest kolejną legendą i synonimem jakości. Jej współczesne urządzenia uchodzą za referencyjne, ale pomimo wielu wysiłków współczesna NAGRA nie może znaleźć sobie miejsca w audiofilskim świecie. Nadal kojarzona jest przede wszystkim z magnetofonami szpulowymi i na stoisku gdzie prezentowano jej flagowe wzmacniacze i pozostałą - równie wyśmienitą elektronikę - jeden z nich służył jako źródło.

[img:6]

Nagra T - magnetofon pokazany światu w 1981 roku, w tle współczesny gramofon KRONOS

Jako głośników użyto tu czerwonych zestawów Wilson Alexandria. Dźwięk mógł się podobać lub nie. Przy tak dużym zapasie mocy i ogromnych kolumnach zabrakło chyba subtelności i wyrafinowania.

[img:7]

Nagra T z końcówkami mocy NAGRA HD AMP, przedwzmacniaczami CLASSIC PREAMP i dedykowanym do nich, firmowym zasilaniem.

 

DENON to jedna z mniej popularnych firm produkujących magnetofony szpulowe. Być może dlatego twórca marki EAR Yoshino - Timothy de Paravicini - postanowił zmodyfikować magnetofon Denon DH-710S tak, aby mógł on sprostać wymogom systemu High End. W systemie używano ponadto gramofonu EAR Disk Master i odtwarzacza CD Acute Classic. Jako zestawy kolumnowe podziwialiśmy bardzo ciekawe Rockport Technologies – Atria. System zabrzmiał absolutnie zjawiskowo. Taśma wprowadziła do odsłuchu charakterystyczną miękkość, dzięki której brzmienie instrumentów zatraciło swoje nienaturalnie ostre krawędzie. Współcześnie nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni, bo przesadny hiperrealizm jest bardzo często wartością nadrzędną. Ale prezentacja muzyki z taśmy ma w sobie coś magicznie naturalnego, coś co zbliża nas do naturalności muzyki słuchanej na żywo. Zamykając oczy niejako zmuszeni jesteśmy do wyobrażenia sobie scenicznych relacji przestrzennych pomiędzy muzykami - to słuchanie muzyku zmusza do cudownego wysiłku przeżywania odsłuchu, a nie tylko mechanicznego zachwytu nad ilością i selektywnością pozornych źródeł.

[img:8]

Rockport Atria z elektroniką Ear Yoshino i modyfikowanym magnetofonem Denon DH-710S

Dla tych, którzy uwielbiają sportowe granie przygotowano w Monachium bardzo wiele dyscyplin - miłośnicy nowoczesnej "analityczności" mogli ścigać się do upadłego, by na koniec dnia wpaść na chwilę i odpocząć przy spokojnym brzmieniu z taśmy.

Bazująca na naszych tęsknotach, chęć poznania estetyki brzmienia nośników, z których wyprodukowane zostały najważniejsze płyty w historii, powoduje, iż od czasu do czasu organizowane są kolejne odsłuchy "taśm matek". Głównymi promotorami tych spotkań są Piotr Metz z Radiowej Trójki i firma Vioce Audio, która dzięki uprzejmości Tomka Zeliszewskiego prezentowała w kwietniu 2016 roku studyjną taśmę matkę z nagraniem albumu "Magical Mystery Tour” z 1967 zespołu The Beatles, a rok wcześniej "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band". 

[img:11]

Tomek Zeliszewski w radowej Trójce oraz magnetofon STUDER A80.    

[img:10] 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz