FOCAL: czyżby najbardziej pracowity pośród producentów kolumn?
Cykl relacji z tegorocznego HIGH END rozpocząłem od NAIM'a, a na FOCAL'u zakończę. Francuzi pokazali wszystko to, co miało swoje premiery od grudnia do maja i jak to razem podsumować, to bardzo pracowita firma (a w zasadzie ludzie w niej zatrudnieni).
Na wejściu obowiązkowo najbardziej hi-endowy duet: GRANDE UTOPIA EM EVO + wzmacniacz STATEMENT
(kliknij)
Oczywiście będąc producentem tak ekstremalnie udanych kolumn, jak Focal nie może być mowy o zbyt częstym "majstrowaniu" przy flagowcach — to podważałoby stabilność oferty i rodziło frustracje wśród nabywców. Tak więc dźwięk trzyma klasę, natomiast zawsze można pomajstrować przy wyglądzie, by przykuć uwagę zwiedzających. Tym razem padło na STELLA i MAESTRO UTOPIA EVO, które zaprezentowano w wykończeniu ze skóry...
> NAIM: zaskoczył serią 300 NEW CLASSIC + hi-endowym wzmacniaczem NAIT 50 rodem z 1983 roku
MAESTRO UTOPIA EVO w naturalnej skórze — gdy po latach powierzchnia się spatynuje (rysy i przebarwienia) będą wyglądały obłędnie
(kliknij)
Nieco mniejsze STELLA UTOPIA EM EVO w czerwonej skórze — ten zestaw posłużył do prezentacji nowej serii NAIM 300
(kliknij)
Główne demo robiło piorunujące wrażenie i nie ma co się dziwić, gdy do muzykowania zaangażowano sprzęt za tak konkretne pieniądze, natomiast na drugiej sali dział się cud gospodarczy non-stop. Grał tam minimalistyczny zestaw złożony z: VESTIA No3 (ok. 13.000 zł para) + odtwarzacz all-in-one NAIM UNITY STAR + serwer muzyczny UNITY CORE.
Ludzie wchodzili i niedowierzali, że kolumny w tak umiarkowanej cenie mogą tyle z siebie dawać. W tym pomieszczeniu nie było nawet ścian do sufitu, a tylko jakieś panele ze sklejki, natomiast magia się zadziała za sprawą bardzo starannie dopracowanego ustawienia. To tylko potwierdza stare przysłowie pszczół: "Nie ważne za ile, ale gdzie i jak stoi".
VESTIA No3 / facet na zdjęciu to Olaf Steinert — ten sam który w ubiegłym roku również ustawił i prowadził prezentację w Warszawie, człowiek o wybitnej wiedzy, więc warto go podpytać o to i owo, jeśli się znów na AVS pokaże
(kliknij)
W zasadzie sam NAIM UNITY STAR z dostępem do internetu mógłby wystarczyć, ale wiadomo, że jak się ma własną kolekcję muzyki cyfrowej to najlepiej odtwarzać ją z dobrego serwera — gdyby stoliczek był ciut szerszy to UNITY CORE postawiony po prawej stworzyłby bardzo estetyczny / symetryczny i funkcjonalny zestaw
(kliknij)
Odświeżono linię KANTA pokazując nowe fronty i mam takie wrażenie, że trochę to się stało na życzenie publiczności. Różnorodność kolorów była spoko, ale jednak fronty matowe zamiast błyszczących... mamy więc teraz do dyspozycji 9 wersji miksów różnych gatunków drewna z tradycyjnymi i nieco mniej tradycyjnymi odcieniami.
> FOCAL: KANTA - stereo i kino w jednym stylu
KANTA w nowych frontach (nie wszystkie pokazano)
(kliknij)
A tak to wygląda z bliska — gdybym miał małe dzieci lub zwierzęta, to sto razy bardziej wolałbym taki mat, zwłaszcza że w przeciwieństwie do lakieru te fronty w całej objętości wykonano z jednorodnego tworzywa polimerowego, nawet większe wgniotki nie będą widoczne
(kliknij)
THEVA No3-D — wersja zmodyfikowana pod Dolby Atmos i Dolby Music — kanał efektowy ukryty jest w górnej ściance kolumny
Tak obecnie wygląda trzon oferty (pomijając hi-endowce) — od lewej: KANTA / SOPRA / ARIA / VESTIA / THEVA
(kliknij)
SOPRA N°2 CONCRETE / OSTREA (tzw. betonowa i ostrygowa) miały premierę pod koniec ubiegłego roku, ale realnie stały się dostępne bodajże od marca. Z powierzchnią wykończoną nanoszonym ręcznie betonem architektonicznym, stały się prawdziwym ewenementem na rynku, gdyż nie ma dwóch identycznych egzemplarzy. Są również cięższe od standardowych wersji. Dla osób ceniących sobie indywidualność, to oferta nie do pogardzenia.
> FOCAL: SOPRA N°2 — niepowtarzalna faktura i niesamowita kolorystyka
VESTIA weszły w styczniu.
THEVA pokazały się jakoś na przełomie kwietnia i maja, zastępując CHORA.
> FOCAL: THEVA — lepsza i wszechstronnie uzdolniona następczyni
W słuchawkach, póki co bez zmian
LITTORA STONE 8 i pomiędzy nimi SUB 12
Warto jeszcze wspomnieć o linii LITTORA, a w zasadzie o trzech liniach głośników zewnętrznych — gruntowe STONE 8 / SUB 12 (pokazane) / wiszące SAT 5 / do zabudowy ICW (niepokazane) — pojawiły się u nas na początku marca.
> FOCAL: LITTORA 1000 — odporne na wilgoć luksusowe głośniki montażowe
> FOCAL: Littora 200 — głośniki ogrodowe
Absolutna perełka — P60 Limited Edition — zestaw do udoskonalenia Porsche 911
(kliknij)
> FOCAL: INSIDE — można mieć lepsze nagłośnienie w drodze niż w domu
Stefan Dreischärf — dyrektor zarządzający wystawy
W tym miejscu kończymy tegoroczną przygodę z 40. jubileuszową wystawą HIGH END, którą opisałem nomen omen równo w 40 relacjach.
Na zakończenie pragnę podzielić się CIEKAWOSTKĄ z konferencji prasowej otwierającej wystawę — pokazano tam slajd z podziałem wystawców na kraje pochodzenia, a który wlał w moje audiofilskie serduszko powiew narodowej dumy.
Polscy wystawcy stanowią siódmą siłę w audio, co pokazuje jak ogromna praca została przez lata wykonana przez naszych producentów i dystrybutorów. Gdy z wykresu odrzucimy Azję, bo to żadne państwo a worek, do którego wrzucono wszystkich Azjatów jak leci, oraz Sonstige (czyli inni), to przed nami tylko takie potęgi Niemcy / USA / Włochy / Wielka Brytania / Francja i Holandia. Obok nas Duńczycy i Szwajcarzy a cała reszta za nami — no czyż to nie jest piękne?
(kliknij)
Górne poziomy hal 4.1 i 3.1 po zamknięciu — ostatni gasi światło
(kliknij)
Kolejna 41. wystawa już za 285 dni od dziś :)
Koniec / kropka / wakacje... pozdrawiam, Waldemar Nowak ♥♥♥