23 grudnia 2023 08:03
Waldemar Nowak INFOAUDIO.PL Info Audiofast Romanowska 55e 91-174 Łódź

dCS: LINA HEADPHONE AMPLIFIER + MASTER CLOCK + DAC/STREAMER to referencyjne trio dla fanów słuchawek (i nie tylko)

To, że wszyscy papugują od wszystkich jest standardem w przemyśle. To, że czasem ktoś wymyśla coś wielce oryginalnego i to patentuje również jest standardem, natomiast grupę najbardziej unikalnego sprzętu stanowią takie rozwiązania jak LINA od dCS, gdzie pozornie każde z trzech pudełek zawiera komponenty powszechnie dostępne, natomiast jako całość jest czymś znacznie więcej niż sumą składników.


  
(kliknij, żeby obejrzeć)

[img:2]Od góry od lewej: dCS LINA 2.0 (zegar i DAC sieciowy) na aktywnej platformie antywibracyjnej THIXAR SILENCER_iZ / serwer muzyczny TAIKO SGM EXTREME / system uziemienia SHUNYATA RESEARCH ALTAIRA / kondycjoner SYNERGISTIC RESEARCH GALILEO POWERCEL SX ver. 2023 / stolik ARTESANIA AUDIO / na froncie DAN D’AGOSTINO S250 MxV

[img:3]Seria LINA najczęściej jest widywana jako trzy spięte korpusy, co może nieco mylić, bowiem sugeruje jakby to była nierozerwalna całość z zewnętrznym zasilaczem, natomiast każde z urządzeń może być osobnym bytem co pokazała tegoroczna prezentacja główna

Temat najlepszych konwerterów cyfrowo analogowych jest wyjątkowo łatwy do ogarnięcia — jest dCS i reszta. dCS realizuje konwersję w unikalny sposób i patrząc po jakości dostarczanego sygnały robi to chyba najlepiej (wstawiam tu słowo „chyba”, bo po prostu mogę nie wiedzieć wszystkiego), natomiast od strony teoretycznej ich rozwiązanie wydaje się bezkonkurencyjne. 

W filmie pojawia się pewien skrót myślowy, który warto trochę rozwinąć — mam na myśli wątek o różnych źródłach napięć — w tradycyjnych konwerterach DAC jedno źródło prądowe przypisane jest jednemu z bitów sygnału audio. Pierwsze pierwszemu, drugie drugiemu itd. co wygląda jak drabina i tak też się je potocznie określa — jako DAC drabinkowy, gdzie pomiędzy kolejnymi źródłami napięcia znajdują się rezystory, żeby mógł powstawać spadek ilości wytwarzanej energii, no i tu jest pies pogrzebany, gdyż podzespoły mimo wielkich starań ze strony producentów nie są idealnie powtarzalne i zawsze jakaś kilkuprocentowa tolerancja się pojawia. To niczyja wina, po prostu tak jest i tyle.


[img:1]Flagowa seria VIVALDI po lewej, 
ROSSINI APEX DAC Streamer / na drugim ujęciu srebrny DAC Steramer BARTÓK
(kliknij)

dCS znalazł alternatywne rozwiązanie, a to oznacza, że nie używa typowych drabinkowców w swoich urządzeniach — ich RING DAC mówiąc w ogromnym skrócie jest jedynie pozornie podobny do konwerterów drabinkowych gdzie każde źródło, zanim trafi do wspólnej magistrali przechodzi przez układ rezystorów… 

Info producenta: Ring DAC różni od przetworników drabinkowych przede wszystkim przez fakt, że obecne w nim źródła prądowe mają takie samo znaczenie. Dlatego czasem jego architektura jest nazywana ’unitarnie ważoną’. Poza tym Ring DAC nie wykorzystuje za każdym razem tego samego źródła prądowego dla tego samego bita. W jego obrębie znajduje się 48 źródeł prądowych. Każde z nich generuje taki sam prąd. Układ programowalnych bramek FPGA sterujący pracą przetwornika pozwala włączać i wyłączać źródła prądowe w taki sposób, że podczas pracy wszystkie błędy wynikające z niewłaściwej rezystancji komponentów są uśredniane. Ten sam bit konwertowany przez Ring DAC może dać trzy różne wartości prądu - niższą, średnią i wyższą - w przeciwieństwie do przetwornika drabinkowego, gdzie prąd zawsze będzie miał taką samą wartość.

Dociekliwych odsyłam do tekstu źródłowego po polsku na stronie dystrybutora. 


[img:4]Płyta główna z przetwornikiem RING DAC

Reasumując, pewnych błędów wynikających z natury elektroniki nie da się wyeliminować do końca, natomiast czasami można je obejść.
Rozważmy przykład, gdy w bieżniku opony utkwił kamień i przy każdym obrocie stuka o asfalt — tak się dzieje w tradycyjnych DAC’ach gdzie jeden rezystor z odchyleniem powoduje powtarzający się błąd konwersji, natomiast dCD zaproponował rozwiązanie, które jakby „rozmienia” kamień na drobne ziarenka i równomiernie rozprasza je po całym obwodzie koła — umowny kamień nadal istnieje, ale jego wpływ staje się nieznaczący, rozproszony, uśredniony, jak zwał tak zwał, natomiast słychać to w postaci ogromnego wzrostu klarowności sygnału.

I teraz najfajniejsza informacja — LINA jest najtańszym urządzeniem w portfolio dCS, która pozwala się „dorwać” do tej całej technologii.


[img:9]Trójca w komplecie ze wzmacniaczem słuchawkowym / gdybym miał jednym słowem opisać to, co dostarcza LINA na dobrych słuchawkach, to klarowność, ponieważ system generuje bardzo niski poziom zniekształceń, więc zwłaszcza przy cichym słuchaniu słyszymy więcej detali, a to przekłada się bezpośrednio na tzw. jakość

(kliknij)

LINA to jednak nie tylko zwarta forma i aluminiowa obudowa eliminująca zakłócenia elektromagnetyczne, gdyż głównym powodem, dla którego warto w nią zainwestować to niesamowicie wręcz elastyczny wzmacniacz słuchawkowy (powstały na bazie BARTÓK).
Istnieje spore grono miłośników słuchawek, którzy kolekcjonują modele z górnej półki i którym do szczęścia potrzebny jest wzmacniacz dający sobie radę z różnorodną gamą wymagań.

LINA jest właśnie takim wzmacniaczem, który radzi sobie ze słuchawkami o dowolnej impedancji, a jednym z głównych czynników, który mu to umożliwił, to bardzo niska impedancja własna samego wzmacniacza o niskim poziomie szumów. Pomyślano nawet o przełączniku, który eliminuje „syczenie” w bardzo czułych modelach słuchawek IEM. 

Ach, no i nieomal zapomniałbym dodać, że poza fenomenalnym DAC/Streamerem, który otrzymał właśnie dużą aktualizację firmware (o czym mowa na filmie), sam wzmacniacz jest konstrukcja zbalansowaną i całkowicie analogową, pracującą w klasie AB.


[img:8]Jedni kolekcjonują ramiona gramofonowe z wkładkami, inni słuchawki — audiofilskie pomysły bywają nieprzewidywalne

Drugi skrót myślowy, który pojawił się w filmie dotyczył tzw. zestawu zasad zapisanych w dCS Mapper, które to zasady decydują o tym, które źródła prądowe będą w danej chwili włączane lub wyłączane. 
 

Choć na pierwszy rzut okaz schemat włączania i wyłączania źródeł prądowych wydaje się być dziełem przypadku, jest kulminacją trzydziestu lat ciągłej pracy. Opracowany zestaw wzorów, poprzez uśrednienie wpływu poszczególnych komponentów (których parametry mogą się również zmieniać wraz z upływem czasu), umożliwia zmniejszenie poziomu szumu, zniekształceń i przesłuchów między kanałami oraz utrzymanie najwyższej możliwej liniowości odwzorowania.
Nieustające prace nad udoskonaleniem Mappera pozwoliły uzyskać zmniejszenie poziomu szumu przy jednoczesnym zachowaniu liniowości brzmienia charakterystycznej dla Ring DAC. To właśnie Mapper pozwala przenieść generowany przez Ring DAC szum poza pasmo słyszalne, skąd może być następnie odfiltrowany.


Nie przegapmy tej informacji — dCS Mapper zabezpiecza użytkowników również przed starzeniem się elektroniki. 


[img:6]Na pierwszym planie uziemiacz SHUNYATA RESEARCH ALTAIRA — zainteresowanych odsyłam do bardzo ciekawego wywiadu z twórcą tego systemu Grantem Samuelsenem

[img:7]Holenderski serwer muzyczny TAIKO SGM EXTREME to również unikat w swojej dziedzinie

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Audiofast

adres:
Romanowska 55e 91-174 Łódź

Sklepy muzyczne > dCS rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz