19 kwietnia 2016 18:26
Info NOMOS ul. Tytoniowa 20 04-228 Warszawa

Vintage na maxa - KRELL MD-2

Krell Industries Inc. to amerykański producent ultra high-endowego sprzętu audio. Reprezentuje ponadprzeciętną jakość, wzornictwo oraz indywidualność, której źródłem jest niewątpliwie twórca marki, główny projektant i prezes firmy - Dan D’Agostino.

KRELL to firma założona przez Daniela i Rondiego D'Agostino w 1980 roku. W branży audio zajmuje dość specjalne miejsce zarówno ze względu na jej twórców, jak i produkty, które na światowych rynkach uchodzą za kultowe. W przypadku takich marek jak KRELL tekstów reklamowych pisać można wiele, a próby definiowania jakości ich wyrobów mogą, przy braku odpowiednich urządzeń towarzyszących, wyglądać na zbyteczne próby stworzenia zarysu wstępu do podstaw recenzji. 

Tym razem jednak towarzystwo mieliśmy doborowe, a urządzenie, które do nas trafiło, to transport MD-2, który normalnie stoi na jednej z półek w sklepie NOMOS i czeka na nabywcę. NOMOS normalnie zajmuje się serwisem vintegeowego audio, ale od czasu do czasu znajdujemy tam takie urządzenia, że nienapisanie o nich byłoby przysłowiowym grzechem. 

[img:1]

Wygląd

Skojarzeń można by mieć wiele, ale fantazje te zostawmy ewentualnemu przyszłemu właścicielowi. Dość typowa dla KRELL-a minimalistyczna płyta frontowa to miejsce, w którym zamontowano tylko najpotrzebniejsze przyciski. Biorąc pod uwagę wiek urządzenia - możliwość wyłączenia podświetlacza uznać można za duży krok wyprzedzający obecne potrzeby. Sam wyświetlacz jest równie ciekawy jak całe urządzenie. To element oparty na diodach LED i przypomina nieco wyświetlacz kalkulatora BRDA 11U.

[img:2]

Z tyłu równie skromnie: dwa wyjścia COAX, złącze optyczne oraz gniazda sieciowe i bezpiecznika. W tamtych czasach nikt jeszcze nie używał złota na złączach gniazd zasilających, więc gniazdo to wygląda na najzwyklejsze na świecie w standardzie IEC.

 

[img:4:L]Konstrukcja

Na górze mamy clou programu, czyli poliwęglanową pokrywę, która w instrukcji obsługi nazwana jest "dust cover". Bardzo gruba przezroczysta płyta zakrywa szczelinę, w której porusza się mechanizm odczytujący CD. Pokrywa nie posiada żadnego hamulca, siłownika czy ogranicznika, tak więc trzeba z niej korzystać delikatnie i z wyczuciem. 

Laser w tym przypadku to CDM1 mk11 z silnikiem hallotronowym i szklaną soczewką. Obecnie jest to rzadkością: większość laserów, jeśli nie wszystkie, posiada obecnie soczewki syntetyczne. Laser CDM1 mk11 był montowany w bardzo wielu urządzeniach, między innymi w odtwarzaczach i transportach firm PHILIPS, CAMBRIDGE AUDIO, MARANTZ, MICROMEGA, REVOX i wielu innych. Jest on następcą modeli CDM0 CDM1 firmy Philips. Konstrukcję oparto na płaskiej płycie, pod którą zamontowano układy scalone, całość została wykonana jako odlew. Mechanizm jest bardzo miękko zawieszony i tradycyjnie jak większość top-loaderów, aby uruchomić płytę, trzeba na niej położyć specjalny docisk. Ten oryginalny, dedykowany do MD-2, posiada na wierzchu opis KDI (Krell Digital).  

 

 

[img:5:L]SPIS ODTWARZACZY Z LASEREM CDM1 mk11

 

 

SILNIK HALLOTRONOWY
Silnik taki jest wykonany jako silnik prądu stałego i charakteryzuje się brakiem komutatora i szczotek oraz łatwością regulacji obrotów. Wirnik silnika jest magnesem, natomiast cewki stojana są zasilane poprzez układ elektroniczny. Hallotron wykrywa położenie magnesu i tak steruje załączaniem poszczególnych uzwojeń, aby nadać wirnikowi ruch obrotowy. Trwałość silników tego typu jest bardzo duża i ograniczona jedynie trwałością jego łożysk. Silnik nie wymaga konserwacji. Przez zastąpienie komutatora bezzstykowym sterownikiem prądu w uzwojeniach silnika oraz przy możliwej bezżłobkowej konstrukcji stojana i wirnika maszyny uzyskuje się cichobieżność nawet przy dużych prędkościach obrotowych. Lepsze są własności rozruchowe i sprawność w porównaniu do konstrukcji klasycznej. 

Odsłuch

Nie było łatwo na chłodno ocenić to urządzenie. Oczekiwania co do brzmienia miałem dość duże. Jednak świadomość, że oto przede mną na półce stoi transport, którego wiek jest taki sam, jak ilość lat mojego zainteresowania tematyką audio, odrobinę studziło moje emocje. Jest to po prostu urządzenie z działu vintage.

[img:6]

Zestaw, na którym słuchaliśmy sędziwego KRELL-a to topowy system składający się z kolumn Wilson Audio, wzmacniaczy Soulution i preampu firmy Tenor. Jako punktu odniesienia używaliśmy CD 746 Soulution, który użyczał nam nam swojego przetwornika DAC.

Nie miałem większych zastrzeżeń co do barwy brzmienia tego transportu. Porównując je z bardzo harmonijnie skonstruowanym CD Soulution, nie raziła mnie, tak jak w innych współczesnych transportach i odtwarzaczach, bezlitosna cyfrowość. KRELL prezentuje raczej to, co mieści się w sferze dobrze rozumianej analogowości odtwarzaczy CD. Po dłuższym obcowaniu z nim z łatwością dałem się uwieść przyjemnemu wrażeniu plastyczności dźwięków. Tak więc ocenę: czy jest on bardziej muzykalny, czy mniej analityczny pozostawiam indywidualnym preferencjom. Przypuszczam, że będzie to doskonałą pożywką do audiofilskich sporów.

Dźwięk nie stracił tego, do czego przyzwyczaił mnie odtwarzacz Soulution: nie słyszałem drażniących zniekształceń, barwa była nadal łagodna i lokowała się po "spokojnej stronie mocy". Nagrania brzmiały ciepło i naturalnie, z tą różnicą, że przy odtwarzaczu CD Soulution nieco lepiej ukazane było zrównoważenie tonalne.

KRELL jest doskonałym przykładem pokazującym różnicę dwóch światów. Miłośnicy zimnej i wyrachowanej do granic możliwości precyzji nie będą jego fanem. Oczywiście brakuje tu przysłowiowego dzielenia "włosa na czworo", mikro-detali i szczegółów ukazanych tak dokładnie, że nawet nie przypuszczałbym, iż są one zapisane na płycie. Wiek usprawiedliwia tu wiele i wybaczam staruszkowi te niby-wady. W zamian mam jednak coś, co dla wielu współczesnych urządzeń jest światem niedostępnym - muzykalność.

Ustalmy zatem, że przestrzeń i stereofonia są po prostu zadowalające. Obraz, pomimo iż nie jest tak konturowy i precyzyjny jak w Soulution, bez większego problemu pozwala na zidentyfikowanie lokalizacji źródeł. Dotyczy to całego planu: zarówno perspektywie horyzontalnej, jak i głębokości. Scena dźwiękowa jest wystarczająco szeroka i obszerna, choć oczywiście pełnię doznań zakłócać będzie nieco ułomna analityczność. W nagraniach kameralnych - szczególnie jazzowych - instrumenty stanowią autonomiczne źródła, ale brakuje pomiędzy nimi tkanki, która je spaja. Tak więc trio gra z trzech punktów, ale przestrzeń pomiędzy nimi nie jest wypełniona dźwiękiem - to raczej jego wyobrażenie. Przy brakach w odtwarzaniu pogłosu cierpi najbardziej przestrzeń. W niektórych nagraniach zmuszała mnie do snucia domysłów o wielkości i charakterze pomieszczenia.

Umiejętne naśladowanie ambientu jest składową skomplikowanych procesów psychoakustycznych. Powstający dźwięk rodzi się ze szczegółami, które go tworzą i wzbogacają. Zazwyczaj część z nich gaśnie natychmiast po narodzinach, inne rozprzestrzeniając się w pokoju tworzą aurę objętości. Słyszalne alikwoty w przyjemny sposób "rozwarstwiają" wybrzmiewający bas czy perkusyjny talerz. I ich obecność jest domeną urządzeń wybitnych. Nasz KRELL do nich zapewne kiedyś należał, ale obecnie - w porównaniu ze współczesnymi konstrukcjami - ta sfera jest dla niego zbyt trudnym wyzwaniem. Zestawiony z referencją, jaką jest Soulution 746, nie pokazywał tak dużo, jak jego 60-krotnie droższy i znacznie młodszy kolega.

Do głosu dochodzi tu różnica pokoleniowa. W urządzeniach klasy vintage charakter brzmienia jest pochodną wieku elektroniki i nie dość, że elementy na płytce mają swoje lata, to na dodatek stworzono je według koncepcji adekwatnych dla ówczesnej myśli technologicznej. Zatem ktoś, kto buduje tor audio z urządzeń takich jak nasz KRELL MD-2, kieruje się zapewne innymi priorytetami, niż osoby gustujące w nowinkach technologicznych. Pomijając kolekcjonerów i fanatyków audio, są to często osoby, które cenią solidność sprawdzonej marki, kierują się sentymentem i przywiązaniem do niej. Nie można także lekceważyć aspektu finansowego. Bardzo często za rozsądne pieniądze można kupić coś bardzo atrakcyjnego.  

Bez wątpienia KRELL MD-2 ma szansę stać się częścią składową doskonale brzmiącego systemu. Jego niedoskonałości pomogą zamaskować świadomie dobrane inne elementy toru: brak analityczności można w pewnym stopniu zrównoważyć na przykład kablami lub lepszym przetwornikiem. Kable, jeśli nie ograniczą klarowności sygnału, na pewno pomogą ukazać zalety tego transportu. Natomiast wysokiej klasy przetwornik wyciśnie z niego tyle, ile jest on w stanie zaoferować. Nie każdego bowiem stać na wydanie 250.000 zł na odtwarzacz tej klasy co Soulution 746. Obok niego trzeba postawić oczywiście adekwatne jakościowo inne urządzenia i tylko one mogą obnażyć to, o czym pisałem wcześniej - ale stać na to tylko nielicznych. 

 

[img:3]

 

 

Podsumowanie


 

W przypadku KRELL-a MD-2 sama nazwa marki jest nobilitująca, a wygląd tylko podwaja to wrażenie. Oczywiście KRELL to audiofilska dyscyplina dla wyczynowców. Dla niektórych kobiet może jawić się on jako estetyczny Mount Everest i zaakceptowanie wyglądu tego urządzenia może być nie lada wyzwaniem. Ale jeśli już przejdziemy ten etap, to mamy na półce totalny Hi-End w stylu vintage. 

Ktoś, kto oddziela przetwornik od napędu CD, ma zazwyczaj wyższe od przeciętnych oczekiwania. I jeśli dysponuje torem audio, który potrafi ukazać delikatne niuanse brzmieniowe, powinien tego typu rozwiązanie stosować. KRELL MD-2 to doskonała okazja zakupienia za niewielkie pieniądze naprawdę dobrego transportu CD. Dochodzi oczywiście ryzyko związane z laserem, ale jest ono standardem przy zakupach starszych transportów, które zresztą uchodzą za niezniszczalne.

Nie znam zbyt wielu osób, które posiadają sprzęt mogący tak głęboko ukazać naturę braków brzmienia tego transportu, jak zestaw przez nas wykorzystywany do porównań. Urządzenia Soulution, Wilson Audio oraz Tenor, z których korzystaliśmy jako referencja, reprezentują najwyższy z możliwych pułapów, zarówno jakościowych, jak i cenowych. Dlatego, jeśli ktoś zestawi go z przyzwoitymi komponentami za kilka lub kilkanaście tysięcy złotych, powinien być zadowolony albo wręcz szczęśliwy. 

 

 

dziękujemy sklepowi NOMOS za udostępnienie sprzętu 

[img:7]

 

Odtwarzacze CD Źródła Vintage style
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz