DALI FAZON F5 YELLOW FLAMES
ZESTAW PRZEKAZANY PRZEZ HORN DISTRIBUTION NA LICYTACJĘ WOŚP Autor: Lech Spaszewski • 9 stycznia 2017- Wyśmienity projekt, wzornictwo i doskonałe wykonanie, które w połączeniu z zaproponowanymi zdobieniami czyni ten produkt wyjątkowym. Elegancki zestaw, pozwalający na dyskretne ustawienie w pokoju.
- Kolumna dla melomana lubiącego spędzać dużo czasu przy słuchaniu muzyki.
- Dobra równowaga tonalna, spokój i gładkość. Brzmienie kolumny nie jest wyścigowe, to raczej limuzyna, którą komfortowo dojedziemy w prawie każde miejsce.
- Bardzo dobrze oddane zjawiska przestrzenne. Scena z odpowiednią głębokością. Kolumny nie mają tendencji do wypychania na pierwszy plan tego co zazwyczaj w naszych nagraniach znajduje się w linii zestawów.
- Ze względu na wylot basrefleks do tyłu, wymagają nieco więcej przestrzeni i odsunięcia od ścian.
- Miłośnikom mocnych wrażeń brakować będzie mocnego i agresywnego basu. Rozwiązaniem jest system 2.1 z dodatkowym subbasem.
Czasami duży producent decyduje się przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów produktem, który pozornie nie pasuje do reszty oferty. Duńska firma DALI zaprezentowała kilka lat temu serię FAZON, dedykując ją zarówno miłośnikom nowoczesnego wzornictwa jak i osobom, które oczekują dobrego dźwięku.
W tym roku miłośnicy audio będą mieli okazję wykazać się wspaniałomyślnością. Uczestnicząc w licytacji zorganizowanej przez WOŚP, będą mogli stać się właścicielem testowanego przez nas, unikatowego zestawu DALI Fazon F5 Yellow Flames. Tym samym mogą wesprzeć kolejny, organizowany przez Jurka Owsiaka finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Na aukcję został bowiem przekazany jedyny w swoim rodzaju zestaw kolumnowy firmu DALI, który mogliśmy niedawno oglądać na Stadionie Narodowym w czasie Audio Video Show 2016. Producent oraz jego polski przedstawiciel - Horn Distribution przekazały go po wystawie Fundacji Jurka Owsiaka. Zestaw cierpliwie czekał w magazynie na swoje wielkie 5 minut. Idea WOŚP jest warta wsparcia, a drugiego takiego zestawu na pewno nie będzie. Płomienne zdobienia zostały wykonane tylko na jednym egzemplarzu i mamy nadzieję, że rozpalą one zmysły - tak samo mocno jak serca ofiarodawców tegorocznego finału.
DALI Fazon F5 Yellow Flames są produktem specjalnym, który firma Dali stworzyła na swoje 30-to lecie. Zatrudniła w tym celu artystów z Polski i z Danii. Jubileuszowych zestawów głośników powstało w sumie 200, natomiast każdy wzór to unikat posiadający swój "osobisty" numer seryjny i dla każdego kolekcjonera, taki zestaw będzie miał bez wątpienia wartość specjalną.
W czasie Audio Video Show 2016 DALI FAZON Yellow Flames F5 nie zagrały. Ze względu na charakter tej części wystawy, nie było możliwości prezentacji ich brzmienia. Mieliśmy jedynie okazję podziwiać te wyjątkowe kolumny oczami. Wprowadzając nas w klimat nowoczesnego wzornictwa i zdecydowanie współczesnych technologii, rozbijały one nieco wspominkowy charakter miejsca jakim była Loża Osobliwości Audio. DALI FAZON F5 Yellow Flames wyróżniają się niestandardowym kształtem oraz wykonanym za pomocą aerografu - zdobieniem. Poza tym, są to takie same zestawy jak produkowane seryjnie F5. Autorem unikatowego zdobienia jest Piotr Laskowski "CEJN".
Piotr Laskowski CEJN - Urodził się w Polsce w 1980 roku. Jest grafikiem, który przez wiele lat mieszkał i pracował w Danii. Jako artysta zaczynał gdy był nastolatkiem. Zdobył wówczas lokalny tytuł króla graffiti. W 2011 roku zajął pierwsze miejsce w konkursie Scandinavian Custom Car Show. W 2012 wygrał także Fast&Furious Car Show. Obecnie prowadzi własne studio tatuażu w Koszalinie. Pracuje, używając głównie techniki aerografu. Dodatkowo od kilku lat zajmuje się także tatuażem. Płomienny wzór zestawu DALI Fazon F5 „Yellow Flames” inspirowany jest pojazdem Hell's Chariot z musicalu Grease.
Samochód, który jest inspiracją dla umieszczonych na Yellow Flames zdobień - tym autem w 1978 roku, w filmie Grease jeździł i "tańczył" Jonn Travolta.
Obudowa
Obudowy wykonane z aluminium nie są nowością. Stosują je od pewnego czasu zarówno producenci sprzętu studyjnego (np. Genelec) jak i hi-end. Wśród tych drugich wyróżniają się konstrukcje firm Magico, AVID czy B&O. Zazwyczaj, konstrukcje te postrzegamy jako nowatorskie i eksplorujące obszary niedostępne dla rozwiązań budżetowych. Barierą są oczywiście koszty stosowania zaawansowanych technologii związanych z obróbką aluminium.
Inżynierowie firmy DALI zdecydowali się na swego rodzaju eksperyment. Większość kolumn duńskiego producenta to zestawy będące typowymi, bardziej lub mniej prostopadłościennymi skrzynkami. Jedynie linia FAZON wykracza poza ten standard. Uzasadniając wybór innego materiału, firma podkreśla jego właściwości mechaniczne oraz szereg cech związanych ze stabilnością w procesie obróbki. Natomiast to, co najważniejsze dla designerów, to swoboda w kształtowaniu zewnętrznej formy. Dzięki zastosowanemu aluminium - podobnie jak w większości tego typu konstrukcji - konstruktorom udało się uzyskać doskonały stosunek pojemności do masy. Tym samym zmniejszono zewnętrzne wymiary obudowy, zwiększono wewnętrzną objętość i dzięki ożebrowaniu ścian, uzyskano wystarczająco sztywną konstrukcję. Obudowa, dzięki mechanicznym właściwościom aluminium - charakteryzuje się doskonałym tłumieniem. Czyli same zalety.
Skomplikowane i niedostępne niegdyś technologie stają się coraz bardziej osiągalne. Być może wkrótce aluminiowe odlewy upowszechnią się także w tańszych seriach innych producentów. Jednak póki co, mamy przed sobą kolumną z linii FAZON. Jest ona elementem systemu wielokanałowego, dedykowanego oczywiście do kina domowego. Seryjna kolumna F5 kosztuje około 13.000 zł. FAZON produkowany jest w dwóch kolorach: białym i czarnym. Kształt kolumny przywodzi na myśl skojarzenia z samochodami... opływowe kształty obudowy zgrabnie skomponowano z okrągłą podstawą oraz łączącą te dwa elementy “kolumną”.
Trzy, symetrycznie osadzone przetworniki zakrywa fantazyjnie wygięta maskownica. Zgrabnie zakrywa ona membrany. Na froncie dodano srebrny binding, który w delikatny sposób podkreśla jedynie dynamikę kształtu. Zrezygnowano tu w pewnym sensie z górnej płaszczyzny. Front ponad tweeterem łagodnie zakrzywia się ku górze i spotyka z łukiem tylnej krawędzi. Zapewne ma pomóc wysokim częstotliwościom na swobodne tworzenie pozornych źródeł dźwięku za kolumnami. Dołączona do zestawu maskownica wszystko zgrabnie przykrywa. Kolumna może pracować jako zestaw wolnostojący i nie wymaga subwoofera. Natomiast dla miłośników kina domowego polecane są pozostałe elementy serii. Wysokie na około 90 cm DALI FAZON F5 doskonale sprawdzą się zatem w roli kolumn frontowych, pozostałe kolumny serii to różnego rodzaju zestawy satelitarne, kolumny centralne i subwoofer.
Jedwabna kopułka o średnicy 28 mm oraz jeden z dwóch przetworników z charakterystyczną membraną.
Przewody
Dzięki kolejnemu, ciekawemu pomysłowi w łatwy sposób możemy ukryć przewody głośnikowe. Będzie to istotne we wnętrzach, w których nie są one pożądanym elementem. Dzięki zaciskom ze sprężynkami można je wprowadzić do podstawy bezpośrednio z podłogi lub skorzystać z wyżłobień i wprowadzić kable od tyłu.
Widok na spód podstawy kolumny: Przewody można podłączyć na dwa sposoby: dzięki zaciskom ze sprężynkami w kolumnie podstawy oraz bardziej tradycyjnie - poprzez zaślepione gumowymi nakładkami porty banankowe. Zaciski dla ułatwienia prawidłowego podłączenia, oznaczono dwoma kolorami.
Drugi sposób instalacji jest bardziej tradycyjny: drugi komplet zacisków pozwala na podłączenie przewodów z banankami w znajdujących się z tyłu postawy, zaślepionych gumowymi zatyczkami, portach głośnikowych.
W tylnej części podstawy przygotowano gniazda dla kabli głośnikowych. Pasują do typowych bananków.
Gdy są nieużywane łatwo można je zakryć przygotowanymi gumowymi zaślepkami.
Suma wszystkich opisanych powyżej cech przywodzi na myśl jedno spostrzeżenie: DALI FAZON F5 to kolumna bardzo niekonwencjonalna. Dodatkowo model Yellow Flames będzie piękną ozdobą i pamiątką związaną z WOŚP. Na rynku głośnikowym nie brakuje produktów, za pomocą których producenci próbują zwrócić na siebie uwagę. Kilka lat temu firma DALI zdecydowała się na krok odważny i zaproponowała coś, co dziś nie budzi już tak wielkich emocji. Aluminiowe, kształtowane wtryskowo obudowy upowszechniają się i wraz z dostępem technologii coraz więcej producentów sięga po tego typu rozwiązania.
Fazon F5 jest produktem niebanalnym. Wykonane przez artystę płomienne zdobienia przydają mu wizualnej atrakcyjności. Cel dla którego opisujemy ten niestandardowy głośnik jest bardzo zacny: chodzi po prostu o uzyskanie jak największej kwoty z ich sprzedaży.
Przetworniki
Jeśli chodzi o przetworniki w F5 to mamy tu jedno zaskoczenie i jedno rozwiązanie tradycyjne. Po pierwsze nie ma tu - charakterystycznego dla zestawów DALI przetwornika wstęgowego, po drugie przetworniki średnio-niskotonowe wyglądają bardzo znajomo: to oczywiście charakterystyczne brązowe membrany z celulozy, które kolor i fakturę zawdzięczają drewnianej pulpie.
F5 to konstrukcja dwuipół-drożna, z komorą basrefleks, której dość duży otwór łatwo znaleźć w tylnej części obudowy.
Jedwabna kopułka o średnicy 28 mm ma za zadanie poradzić sobie z wysokim pas-
mem i przejąć część odpowiedzialności za to, co zazwyczaj w zestawach DALI produkuje kopułkowo-wstęgowa hybryda. Gdyby chcieć ją jeszcze "wcisnąć"
w tę w sumie filigranową obudowę, prawdopodobnie koniecznością byłoby powiększenie frontu o kolejne kilkanaście centymetrów. Tu mamy nieco inną koncepcję, która w połączeniu z charakterystycznym kształtem górnej części zestawu - doskonale się sprawdza. Dół i średnicę przetwarzają, typowe dla DALI, dwa przetworniki 5".
Są to głośnik wyposażone w celulozowe membrany z dodatkiem włókna drzewnego. Sztywne i jednocześnie ultralekkie z solidnymi ferrytowymi magnesami oraz specjalnym zawieszeniem. Wszystko to tworzą przetwornik, którego zadaniem jest odtwarzanie najdrobniejszych detali z dużą precyzją... posłuchajmy:
Brzmienie
W tym wypadku walory brzmienia pozostaną nieco w cieniu przekazanego na licytację egzemplarza. Postaramy się jednak być obiektywni i gasząc światło skupimy się wyłącznie na brzmieniu.
Mając w pamięci wspomnienia ze spotkań z kolumnami Magico, B&O czy AVID w naturalny sposób rodzą się oczekiwania, że dźwięk - także aluminiowych - DALI FAZON F5 w jakiś sposób te przeżycia przywoła. Duża precyzja i zaskakująca jakością mikrodynamika, to pierwsze słyszalne zalety tego zestawu. Brak przetwornika wstęgowego - nie zaszkodził. W nagraniach, górze pasma bez trudu odnajdujemy realizatorskie smaczki w postaci dzwoneczków, szurnięć i wybrzmień instrumentów perkusyjnych. Akustyczne detale rozsypują się wokół zestawów i cieszą uszy swoim istnieniem.
Problem z nadmiernie eksponowaną detalicznością polega często na zmęczeniu uszu. Zestawy, które przesadnie ją eksponują można porównać do samochodu o mocy 450 kM. Przejażdżka owszem jest ekscytująca, potrafi też solidnie podnieś poziom adrenaliny, ale nikt przy zdrowych zmysłach nie zdecyduje się nim na dłuższą podróż. Z DALI FAZON jest dokładnie tak jak z samochodem, który nie będąc wyścigówką, nie mieści się w motoryzacyjnej kategorii F1. FAZON F5 to po prostu doskonała kolumna do słuchania muzyki. Może umilić nam czas w trakcie normalnych domowych aktywności lub spotkania ze znajomymi. Audiofilskie odsłuchy będą po prostu przyjemnością.
DALI FAZON zapewnia także niezłą równowagę tonalną. Brzmienie nie jest nadmiernie angażujące, brak przesadnie eksponowanego efekciarstwa tylko zwiększa ilość sympatii, która pojawiała się w czasie odsłuchu. Środek pasma jest dobrze nasycony tym, czego oczekiwać będą miłośnicy przestrzeni. Decyzja ścięcia górnej krawędzi i otwarcia tym samym miejsca dla rozchodzącej się do tyłu fali dźwiękowej dała doskonały rezultat. Góra pasma miękko łączy się z środkiem, a tworząca się głębia jest swobodna i otwarta.
Kolumny wentylowane są do tyłu i ustawiając je w pokoju warto pamiętać o przestrzeni jaką trzeba im zapewnić. To pomaga wydobyć z nich dodatkowe "metry" dla pojawiających się pozornych źródeł dźwięku. Nasze ulubione dyżurne wokalistki: Diana Krall, Tamia, Janis Joplin, Bjork i Aga Zaryan spokojnie stały w wyznaczonym dla siebie miejscu. FAZON nie ma tendencji do wypychania sceny: panuje na niej ład i porządek. Klarowność brzmienia pomaga w usytuowaniu instrumentów, a to z kolei wypełnia odsłuch przyjemnością jaką przeżywamy w sytuacjach, gdy wydaje nam się, że uczestniczymy w koncercie lub klubowym występie.
Ta głębia nie jest przesadna - pamiętamy bowiem kolumny, które potrafiły zlikwidować ściany w dwóch kolejnych mieszkaniach obok - ale wystarczająca, aby było przyjemnie. Te miłe wrażenia przestrzenne doskonale pomagają eksponować aspekt nasycenia, plastyki i równowagi tonalnej. Jedwabna kopułka, dając z siebie chyba absolutnie wszystko, jest po prostu zwyczajnie brzmieniowo aksamitna. Jeśli ktoś dotykał kiedyś jedwabiu pamięta jego gładkość - wysokie tony i średnica w całym swoim paśmie dokładnie takie są. Mamy tu blask, wybrzmienia, szybkość, doskonałą dynamikę i precyzję.
Dół pasma to dla niewielkich zestawów czasami pięta achillesowa. FAZON F5 nie jest mały, ale do wielkich zaliczyć go nie sposób. Dzięki konstrukcji, pojemność obudowy udało się zwiększyć do maksimum, co w naturalny sposób uwalnia moc dolnej części pasma. Kolumna nie musi silić się na sztuczne wzmocnienie basu. Dwa, wsparte basrefleksem przetworniki nie mają problemu z dynamiką, precyzją i siłą. Budując kino domowe będziemy oczekiwać zapewne tego czego F5 nam nie zapewni. Nogawki spodni nie będą nam falować i nie poczujemy tego charakterystycznego uderzenia, gdy na ekranie wybucha kolejny samochód. Tu subwoofer będzie niezbędny, ale dla stereofonicznego odsłuchu ilość dołu jest wystarczająca. Bas miękko łączy się z resztą pasma. To jedna z najważniejszych cech tego zestawu - jest on dobrze zestrojony pod kątem homogeniczności. Barwowo łagodny, przestrzennie spokojny, do tego wyjątkowy i jedyny na świecie. Osoba lub instytucja która zakupi te głośniki będzie miała dużo radości - zarówno słuchając jak i patrząc na niego.
Podsumowanie
Czytając to, co powyżej można nabrać przekonania, że oto przed nami stoją kolumny perfekcyjne. Jeśli ktoś szuka ideału i wzorca to raczej nie tędy droga, ale FAZON F5 są pod wieloma względami zestawami, przed którymi z pokorą można pochylić głowę.
Zestaw jest w pewnym sensie uniwersalny. Może być początkiem tworzonego systemu kina domowego, FAZON doskonale poradzi sobie jako element systemu stereo i nie będzie narzekał, jeśli dokupimy mu do kompletu subwoofer. Poza tym F5 będzie ozdobą każdego nowoczesnego wnętrza.
Brzmienie tego zestawu bez wątpienia nie rozczarowuje. Cechuje się zrównoważeniem, gładkością i dobrą przestrzenią. Oczywiście zawsze można coś poprawić i ponarzekać, ale unikamy tego, pozostawiając ostateczną decyzję przyszłym właścicielom. Jego największą zaletą jest brak zmęczenia podczas słuchania. To zapewne cecha, która bardziej zbliża F5 do grona melomanów, pozostając jednocześnie na uboczu zainteresowań audiofilów. Ci pierwsi rozkoszować się będą muzyką, ci drudzy zawsze znajdą powód do niezadowolenia, ale FAZON F5 ma uszczęśliwiać i pewnie dlatego został zbudowany.
Kwestie związane z estetyką testowanego egzemplarza wynikają tylko i wyłącznie z okoliczności, dla których polski dystrybutor postanowił je zaprezentować. Każdego roku, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy Jurka Owsiaka, wspiera polską służbę zdrowia i potrzebujących. Licytacja oraz uzyskana kwota ze sprzedaży tych kolumn jest jednym z elementów wsparcia Orkiestry i idei jaka od 25 lat jej przyświeca.
Parametry techniczne
Parametry
- Zakres częstotliwości +/- 3dB [Hz]: 49 - 23.000
- Czułość (2,83 V/1 m) [dB]: 87,5
- Impedancja [ohm]: 6
- Maksymalne SPL [dB]: 109
- Rekomendowana moc wzmacniacza [Watt]: 40 - 180
- Częstotliwość podziału: 800/3000
- Przetwornik wysokotonowy: 1x28 mm soft dome
- Przetwornik niskotonowy: 2x5''
- Typ obudowy: Bass reflex
- Dostępne w kolorze: Black, White
Sprzęt użyty w teście
Sprzęt
- DALI FAZON F5 "YELLOW FLAMES"
- Źródło: Marantz Super Audio CD SA-11S3
- Wzmacniacz: Audia Flight FLS-1+FLS-4
- Kable głośnikowe: KBL Red Eye
- Interkonekty: Bertram Proxima Flow
- Zasilanie: GigaWatt, kable zasilające Yarbo, Furutech, DC Components, KBL
Nagrania:
- The Classical Collection – Chesky Records UD 95
- Holly Cole "Temptation" Metro Blue 7243 8 34348 2 4
- Marie Boine, Leahkastin/Unfolding - Verwe 523889-2
- Jazz At The Pawn Shop - PROP 7778-79
- Rebecca Pidgeon, The Raven - Chesky Records - JD115
- Diana Krall, Stop This World, Temptation - Verve Records 0602498622469
- The Bad Plus, For all I Care - DO THE MATH RECORDS
- Dallas Wind Symphony, Fiesta! - Reference Recordings RR-38CD
- Portico Quartet - CDRW186
- Pink Floyd, The Wall - 7243 8 31243 2 9, CDEMD 1071
- Massive Attack, Blue Lines - WBRCD 1, 0777 7 86228 2 6
- The Dave Brubeck Quartet, Time Out - CK 65122
- Arabesque, Crystal Cable Sampler - CC 200901