



DENON / MARANTZ i niskotonowy przełom - 1 wzmacniacz, 4 suby i 4 ścieżki basowe, a każda inna!!!
Denon i Marantz wprowadzają wielką amplitunerową zmianę warty. Firmy pokazały po 5 nowych urządzeń, z czego część jest już dostępna.
Do najważniejszych innowacji należy zaliczyć kompletnie nowy sposób zarządzania basem i możliwość obsługi do 4 subwooferów, gdzie każdy może każdy grać inną ścieżkę – dla wielu fanów kina oznacza to w końcu przełamanie ograniczeń narzuconych przez branżę filmową jeszcze w czasach przed DVD.
Takiej baterii wzmacniaczy wielokanałowych nie pokazał nikt
Ogromna zmiana sposobu zarządzania basem
Od kilkudziesięciu lat byliśmy ograniczani do korzystania z jednej ścieżki LFE (ang. Low Frequency Effects) i nie miało znaczenia czy mamy w systemie jeden, czy kilka subwooferów. Ktoś w Japonii zauważył, że każda ze ścieżek dookólnych w filmie przenosi pełne pasmo, połączył w głowie kropki i zaproponował we wzmacniaczach wielokanałowych wyprowadzanie do 4 niezależnych od siebie sygnałów sterujących subwooferami, które to sygnały będą korespondować z najbliżej ich stojącymi kanałami surround.
W trybie „standard” kanał LFE (niskich częstotliwości) wysłany do 1 / 2 / 3 / czy 4 subwooferów na wszystkich nadal będzie odtwarzał to samo, jak było do tej pory. Dlatego, jeśli przykłądowo ktoś nawet posiadał kino pięcokanałowe z 3 subami, to i tak jego konfiguracja nadal miała status 5.1 (a nie 5.3 jak niektórzy to nazywali).
Natomiast nowy tryb „directional” generuje do 4 niezależnych sygnałów. Do kanału LFE ze ścieżki filmowej, domiksowuje składowe basowe z poszczególnych kierunków i 5.1 zamienia się w prawdziwe 5.2 / 5.3 / 5.4 (zależnie ile tych subów mamy). Efekty towarzyszące filmowi staną się przez to bardziej namacalne, gdyż bas będzie za nimi podążał. Jeśli więc teraz słoń będzie szedł z lewego tyłu, ku prawemu przodowi, to nie tylko usłyszymy przesuwający się szelest potrącanych gałęzi i ogólne łup, łup, ale usłyszymy ciężar zwierzęcia maszerującego przez salon.
Zamiast czwartego suba można podłączyć “Tactile Transducer”, czyli urządzenie do trzęsienia siedzeniami.
Idą złote czasy dla basu w kinie domowym (i muzyce przestrzennej też), a instalacje multisub poza lepszą propagacją niskich częstotliwości zyskają również walor artystyczny
Marantz
W Marantz’u rewolucja – obok wprowadzenia wielu modyfikacji w elektronice, po odważnej decyzji o zmianie designu modeli stereofonicznych (przychylnie przyjęta przez klientów), przyszła pora na amplitunery. Wszystkie nowe modele otrzymały wygląd Luxury Marantz Design, podświetlane piloty, oraz nowe nazewnictwo.
Nazwa Cinema trafnie opisuje charakter urządzeń AV, a jednocześnie sygnalizuje zmierzch pewnej epoki w elektronice. Kiedyś kupowało się AMPLITUNER i stawiało w salonie jako urządzenie uniwersalne, korzystając z tunerów radiowych non-stop. To było istotnego źródło dostępu do nowej muzyki. Obecnie tę rolę przejęły serwisy streamingowe i radia internetowe, a zainteresowanie tunerami FM zaczęło gwałtownie spadać. Na to wszystko nałożyła się moda, na tworzenie dedykowanych pokojów kinowych, a miejsce poczciwego salonowego amplitunera zajął soundbar.
W Denon / Marantz zrobiono badania i okazało się, że jedynie 3% obecnych klientów nadal używa tunerów. Zaczęto więc je pomijać, ale po takim wycinaniu tunerów z amplitunerów pozostały same wielokanałowe wzmacniacze zintegrowane... pojawiła się więc pokusa, by jakoś oryginalnie / czytelnie je nazwać i tak powstała seria Cinema.
Największą uwagę przyciągał zapowiadany na przyszły rok nowy dzielony flagowiec – 16-kanałowy przedwzmacniacz Marantz AV10...
(kliknij)
... oraz towarzyszący mu 16-kanałowy wzmacniacz Marantz AMP10 o mocy 200 W na kanał / spodziewany w lutym 2023
(kliknij)
Cinema 40 / następca SR7015 / 9.4 / 8K / 125 W na kanał / marzec 2023
(kliknij)
Cinema 50 / następca SR6015 / 9.4 / przetwarza 11.4 i wzmacnia 9 z nich, wiec dodanie wzmacniacza stereofonicznego zapewni w razie potrzeby pełne 11.4 / 8K / 110 W na kanał / zaawansowany bas na 4 subach / HEOS / już dostępny
(kliknij)
Cinema 60 / następca SR5015 / jako jedyny z opcjonalnym tunerem DAB / dwa wyjścia HDMI na TV i projektor
/ 7.2 / 8K / 100 W na kanał / HEOS / już dostępny
(kliknij)
Najwięcej "grubych" zmian widać w Cinema 50 (i modelach wyższych). To tu pojawia się nowy procesor DSP Griffin Lite XP wzbogacający dostępne formaty o Auro-3D i IMAX Extended / obok darmowego kalibratora Audyssey pojawia się dostęp do płatnego Dirac Live / wszystkie porty HDMI obsługują 8K / frontowa klapka chowająca przyciski / ale największą rewolucją wydaje się jednak wprowadzenie niezależnej obsługi do 4 subwooferów.
Istnieje również nietypowy Marantz Cinema 70s (następca NR1711) – to jak wciśnięcie pełnowymiarowego wzmacniacza do obudowy o połowę niższej – produkt unikalny w skali rynku jeśli się uwzględni jego funkcjonalność:7.2 kanałów / 50 W / Dolby Atmos & DTS:X / Audyssey MultiEQ.
Więcej zdjęć i szczegółów > MARANTZ: Cinema Series - 6 nowych urządzeń AV za jednym zamachem
Z tylnych paneli zniknęły analogowe gniazda wideo, a ich miejsce zajęły dodatkowe porty HDMI (3 lub 6 szt.) z obsługą 8K i 4K/120
Od teraz tryb przedwzmacniacza jest dostępny dla wszystkich kanałów i jest wyłączany indywidualnie, a to oznacza, że przykładowo taki 70s może stać się czystym przedwzmacniaczem sterującym zewnętrznymi wzmacniaczami – bardzo to zachęcające rozwiązanie, bo pozwala używać zróżnicowane wydajnościowo końcówki mocy optymalizując inwestycję pod potrzeby
Obie firmy przeprojektowały również interfejsy użytkownika na bardziej czytelne i w wyższej rozdzielczości. Wprowadzono nowe procesory DSP do niższych modeli, co rozszerzyło ich możliwości o nowe formaty dźwięku przestrzennego, oraz umożliwiło obsługę kalibracji Dirac Live, która zostanie udostępniona poprzez update oprogramowania w 2 kwartale przyszłego roku. Aplikacje na smartfony i tablety do zdalnego sterowania od teraz w czasie rzeczywistym pokazują zmiany dokonywane w ustawieniach (wystarczy znać adres IP i można mieć dostęp do wszystkiego bez włączania telewizora).
Warto zaznaczyć, że Dirac Live, o którym wiele się ostatnio mówi, będzie opcjonalnym systemem kalibracji, gdyż dotychczasowy i darmowy Audyssey MultEQ XT32 pozostaje na wyposażeniu. Dirac Live jest narzędziem nie tyle lepszym, ile bardziej dostosowanym do wymagań instalatorów. W Dirac Live profesjonalny mikrofon kalibracyjny podłącza się do komputera, a nie bezpośrednio do amplitunera, a więc amplituner może stać równie dobrze w piwnicy lub innym pokoju, a system i tak uda się pomierzyć.
Denon
O zmianach w Denon’ie opowiem na podstawie nowych i już dostępnych modeli AVR-X2800H i AVC-X3800H, które będą stanowić sprzedażowy trzon nowej oferty.
W przyszłym roku dojdą jeszcze: AVC-X4800H i coś, powyżej wszystkiego co Denon stworzył do tej pory – flagowy AVC-A1H.
Najwyższe z dotychczasowych modeli – AVC-X6700H i AVC-X8500HA będą kontynuowane. Literka „R” w nazwie oznacza odbiornik radiowy (ang. Receiver), a „C” czysty wzmacniacz.
Tak będzie wyglądał super flagowiec Denon AVC-A1H / 15.4 / 8K / 200 W na kanał / HEOS / 32 kg / dostawa luty 2023
(kliknij)
AVC-X4800H / następca 4700 / / 9.4 / 8K / 200 W na kanał / HEOS / 13.4 kg / dostawa luty 2023
(kliknij)
AVC-X3800H / następca 3700 / tuner sieciowy / 9.4 / 8K / 180 W na kanał / HEOS / 12.5 kg / już w sprzedaży
(kliknij)
AVR-X2800H / następca 2700 / 7.2 / 8K / 150 W na kanał / HEOS / 9.5 kg / już w sprzedaży
(kliknij)
AVR-S970H / następca 960 / 7.2 / 8K / 145 W na kanał / HEOS / już w sprzedaży
(kliknij)
Na moje oko to AVC-X3800H będzie najmocniejszym strzałem w tym sezonie, gdyż przejmuje wiele cech z droższego 4700, przy zachowaniu niższej ceny, w tym: nowy procesor DSP obsługujący 3 dodatkowe formaty dźwięku Auro-3D, IMAX Enhanced i 360 Reality Audio (dźwięk przestrzenny z Amazon Music HD i TIDAL przesyłany przez Google Chromecast) / Dolby Atmos i DTS:X w standardzie / Dirac Live / nowe tranzystory mocy zaprojektowane według zaleceń Sound Mastera Yamauchi / ma 9 szt. HDMI 8K / posiada 9 wzmacniaczy, ale procesuje 11.4 więc zawsze można go rozbudować o wzmacniacz stereo do 11.4.
Jako pierwszy wprowadza na rynek coś, czego nie mają nawet bardzo wysokie modele – tryb „directional” generujący do 4 niezależnych sygnałów dla subwooferów.