


AUDIO PHYSIC: rewolucja, rewolucja i jeszcze raz rewolucja w głośnikach średniotonowych!!!
Ekskluzywność kolumn Audio Physic jest bezdyskusyjna. Każda kolejna seria wnosi zmiany jakościowe i technologiczne.
Jeśli komuś zależy na nieskazitelnej formie i minimalistycznym wyglądzie kolumn, to cóż lepszego można znaleźć niż korpusy pokryte panelami ze szkła? A to zaledwie jeden z wielu przykładów tego, na co Manfreda Diesterticha i jego ekipę z Audio Physic stać…
Nasza rozmowa na Audio Video Show poza częścią formalną o tym co nowego, w większości została zdominowana przez temat nowatorskiego i totalnie rewolucyjnego głośnika średniotonowego z poliestrową membraną, nad którym Manfred pracuje od kilku lat.
Dosłownie na naszych oczach wykuwa się nowa przyszłość kolumn i nie zdziwię się (a jest to wielce prawdopodobne), że za kilka lat ludzie będą patrzyli na stożkowe membrany z podobnym zdziwieniem, jakie obecnie wzbudza widok telefonu z tarczą do wybierania numerów. Wnuczek zapyta: „Dziadku, a jak się z tego dzwoniło?", a ty głosem bohatera z dumą powiesz, że kiedyś istniały budki telefoniczne, a wcześniej były telegrafy i było jeszcze trudniej.
Audio Physic Codex w wykończeniu błyszczący heban
Tu ładnie widać detal łączenia tafli szkła
Manfred Diestertich (główny konstruktor): Przywieźliśmy ze sobą nową generację kolumn Codex, ze średniotonowym przetwornikiem pozbawionym dolnego zawieszenia (ang. spiderless). Brak zawieszenia oznacza znacznie mniejsze opory pracy, gdyż siła elektromagnesów musi teraz pokonać tylko sztywność górnego zawieszenia wokół samej membrany. Pokazujemy również kolumny Spark z podobnie skonstruowanym średniotonowcem. Poprawiła się wyjątkowa szczegółowość i wyrafinowanie dźwięku.
Zaoferowaliśmy naszym klientom upgrade ze starych kolumn do wersji bezzawieszeniowej i jak do tej pory wszyscy, którzy skorzystali z tej możliwości są bardzo zadowoleni.
To jest wersja głośnika użytego w kolumnach Cardeas – nowatorski, acz jeszcze z tradycyjną membraną
/ przetwornik średniotonowy HHCM SL – PowerTrain prezentuje ponadprzeciętną dynamikę i rozdzielczość
(kliknij)
To, co widzimy to brak części, której nie widzimy, bo jej tu nie ma – brak charakterystycznego, falistego, żółtego dolnego zawieszenia centrującego jest tu kluczową zmianą / konstrukcja opiera się o podwójny kosz – polimerowy zamocowany wewnątrz kosza z aluminium + bardzo potężny magnes
Resztę wywiadu proszę potraktować jako bardzo ważną zapowiedź zmian na globalną skalę w branży kolumn. Jednocześnie jest to ciąg dalszy i rozwinięcie wątków rozpoczętych w maju w Monachium. Przed dalszą lekturą proszę powrócić celem przypomnienia sobie, lub przeczytania pierwszy raz tego, co stanowi podstawy nowej technologii:
> AUDIO PHYSIC: przyszłość głośników na przykładzie flagowego Medeos
Jak posuwają się prace nad twoim magicznym głośnikiem i czy przywiozłeś go ze sobą?
Nadal nad nim pracujemy. Gdy wymyślasz nową technologię, to zajmuje to mnóstwo czasu. Zmieniasz jakiś detal i wszystko zaczyna się od początku, bo coś ulega poprawie, ale coś innego się niechcący pogarsza, dlatego o przetworniku, a zwłaszcza o tak nowatorskim przetworniku jeszcze długo nie będzie można powiedzieć, że jest już dziełem skończonym i taki stan rzeczy potrwa jeszcze kilka lat.
Poliamidowy wydruk z drukarki 3D może i wygląda nieco szorstko,
ale tak złożona struktura przestrzenna nie mogłaby powstać w innej technologii
(kliknij)
Mnóstwo się nauczyłem tworząc kolejne sample, ponieważ wszystkie wykonuję własnoręcznie. Codziennie coś zmieniam i słucham – jest to proces powolny, ale fascynujący zarazem.
Zajmuję się tworzeniem przetworników od ponad 40 lat, ale jeszcze żaden nie był równie fascynujący, jak ten. To, co można usłyszeć z tego głośnika, jest po prostu niesamowite. Łatwość, z jaką oddaje sygnał i jego transparentność nie mają odpowiedników wśród dotychczasowych technologii. Siadasz przed kolumnami i w kilka sekund zapominasz, że gra system audio a nie ludzie na żywo.
Nadal staram się przesuwać granicę tego, na co stać tę technologię i dlatego nadal nad nim pracuję.
Przetwornik, który tu widzisz wdrożymy do seryjnej produkcji za 2-3 lata – taki mam plan. Według mnie właśnie trzymasz w ręku i patrzysz na przyszłość przetworników dynamicznych.
Poliestrowa folia + poliamidowa struktura działa, a że jest przeźroczysta to nie zdziwię się widząc za kilka lat kolumny z podświetlanym wnętrzem :)
Czy to dlatego nie przywiozłeś ze sobą nowych flagowców? (Medeos)
Mieliśmy taki plan, ale trudno było przewidzieć, czy Show na 100% się wydarzy i jaki będzie jego przebieg z uwagi na możliwy powrót pandemii.
Przewiezienie tak dużych kolumn przez pół Europy, tylko po to, żeby sobie ewentualnie postały w magazynie wydawało nam się słabym pomysłem. Z drugiej strony z każdą kolejną wersją przetworników jestem bliżej miejsca, gdzie chciałbym być, więc może i lepiej się stało…
Czy spodziewasz się, że ta technologia pozwoli na drastyczne obniżenie kosztów, by takie przetworniki zaczęły trafiać do kolumn dla zwykłych śmiertelników?
(przypominam, że aktualnie kolumny Medeos kosztują 150K Euro)
Oczywiście, oczami wyobraźni już je widzę w kolumnach Spark, które przy cenie 15k zł nadal jeszcze nie są tanią propozycją, ale wszystko będzie zależeć od ilości produkowanych sztuk i uproszczenia niezbędnej technologii do ich powstawania.
Widzisz, materiały użyte w tej konstrukcji nie mają w sobie nic egzotycznego, to nie jest żadna wypalana ceramika, diamenty itp., natomiast oprzyrządowanie procesu montażu jest skomplikowane i to ono podnosi cenę. Gdy wielkość produkcji wzrośnie, wtedy udział kosztów maszyn radykalnie spadnie w cenie sztuki i do tego dążymy.
Gdy produkujesz czegoś 10 egzemplarzy, to koszt maszyn stanowi horrendalnie wysoki udział w cenie końcowej, a jak 10.000 szt. to spada on 1000 razy. Natomiast sam koszt materiałów jest tu niewielki.
Materiał jest ekstremalnie cienki i sztywny, folia zachowuje swoją gładkość i nie ulega łatwo naciąganiu tworzącemu zmarszczki, wiec całkiem możliwe, że znajdzie również zastosowanie w budowie wkładek gramofonowych
W ciągu ostatniego pół roku udoskonaliłem precyzję druku 3D części i znalazłem jeszcze lepsze komponenty. Z optymizmem patrzę więc w przyszłość. Gdy skończę, rynek kolumn definitywnie ulegnie zmianie...
Polecam również lekturę uzupełniającą:
> AUDIO PHYSIC: Intrygująca opowieść o tym czego nie widać, a co w kolumnach słychać
> AUDIO PHYSIC: Codex i Midex z technologią PowerTrain - nowe wersje znanych kolumn
> AUDIO PHYSIC: Spark - nowy standard jakości kolumn podstawkowych