


AUDIO PHYSIC: Intrygująca opowieść o tym czego nie widać, a co w kolumnach słychać / Audio EIC Show
Bardzo często prelekcje poświęcone jakiejś marce przypominają zlepek kilku słów o historii + szybki przegląd bieżącej oferty. Dlatego chyba wszystkich uczestników spotkania (pozwoliłem je sobie nieoficjalnie nazwać Audio EIC Show – więcej o imprezie tu) zaskoczyło wystąpienie Audio Physic, które w całości zostało poświęcone zawartości pewnej czarnej walizki skrywającej to, co odróżnia ich kolumny, od całej reszty oferty rynkowej.
Zapraszam do lektury, bo nieczęsto dane jest mieć dostęp do tak obszernych informacji, wprost z ust człowieka, który to wszystko wymyślił...
Manfred Diestertich – „Dziś porozmawiamy o technologii, a dzięki tej walizce pokażę jak nasze kolumny są zbudowane..." (kliknij)
Miałem okazję wsłuchać się w Cardeasy podczas prezentacji wkładki Ortofon (więcej tu) i muszę przyznać,
że te kolumny brzmią wprost niebiańsko
Jak zbudowane są kolumny Audio Physic?
Cardeas, to pierwsze kolumny na świecie wyposażone w przetwornik średniotonowym POZBAWIONY dolnego zawieszenia centrującego (ang. spyderless, w skrócie SL), co przekłada się bezpośrednio na radykalne zmniejszenie nieliniowości, oraz na znacznie skuteczniejsze i szybsze oddawanie impulsów, gdyż te nie muszą pokonywać bezwładności dwóch zawieszeń, a tylko jednego pierścienia łączącego membranę z obudową. Jakby tego było mało, to również udoskonalany od 15 lat tweeter również został pozbawiony zawieszenia i jakby i tego było nadal mało, to również oba przetworniki niskotonowe (Double Surround) również pozbyły się zawieszenia.
Aluminiowa membrana poddana procesowi anodowania pokrywa się warstwą „ceramiczną” zwaną korundem – to jeden z najtwardszych po diamencie materiałów wykorzystywany z uwagi na swoje właściwości np. do produkcji papieru ściernego (kliknij)
Manfred Diestertich (R&D Manager): Jestem fanem membran aluminiowych, które posiadają wiele zalet, ale i jedną istotną wadę, którą jest rezonans nazywany „dzwonieniem”.
Znalazłem sposób jak się go pozbyć, wystarczy pierścień z gumy naciągnąć na pierścień z aluminium o średnicy nieco większej od samej membrany, by nadać jej wstępne naprężenie (ang. ACD – Active Cone Damping)...
Rzeczywiście, stukając paznokciami w membranę wzbogaconą o pierścień, ta stała się zupełnie „głucha”, jakby była wykonana z tworzywa sztucznego, a nie z metalu.
Przetwornik średniotonowy (HHCM SL) pozbawiony dolnego resora posiada podwójny kosz wykonany z polimerów (szczegóły dalej)
... stosujemy również bardzo sztywne kosze z aluminium, co jest oczywiście cechą pożądaną w hi-endowych przetwornikach o bardzo ciężkich magnesach, ale również i one mają tendencję do „dzwonienia”, dlatego wymyśliłem drugi, dodatkowy kosz wewnętrzny, wykonany z polimeru o niskim rezonansie, do którego mocowane są wszystkie elementy ruchome (membrana, cewka itd.). Dzięki temu wszelkie drgania przedniej ścianki i samego kosza mają do pokonania dłuższą drogę do membrany poprzez różne materiały i są po drodze wytłumiane.
Oba kosze stykają się tylko w rejonie centrowania
Thomas Saheicha (Head of Sales): Nie każdy klient jest zainteresowany technikaliami, natomiast dzięki naszej czarnej walizce możemy mu pokazać, że to, co z zewnątrz wygląda podobnie, od wewnątrz jest inaczej zbudowane i wykazać, na czym polega przewaga naszych technologii.
Manfred jest absolutnym fanem izolacji i walki z wibracjami w miejscu ich powstawania...
Manfred: Korektor fazy (kopułka / kołpak, a w tym przypadku czarny kapsel na środku membrany – red.) przy pewnych poziomach głośności potrafi wpadać w rezonans (wibracje), a więc sam staje się źródłem nieporządkach dźwięków, dlatego zastosowaliśmy jako wypełnienie aluminiowej skorupy „plaster miodu”, które skutecznie go wygłuszył.
Stukałem, pukałem – było głucho. To w ogóle jest ciekawa sprawa, ale struktury plastra miodu z uwagi na swoją geometrię po prostu są super sztywnymi i skutecznymi absorberami drgań co znajduje zastosowanie nie tylko w akustyce, ale chociażby w lotnictwie. Z plastrami miodu jest jednak zawsze pewien problem – powierzchnia klejenia do okładziny jest bardzo mała.
W tym przypadku stosowano bardzo zaawansowaną technologię, gdzie z granulatu polipropylenowego formowana jest jednorodna struktura łączona termicznie – okładziny z plastrem stanowią jedność.
(Kolejne z rozwiązań przygotowanych specjalnie dla kolumn Cardeas – red.)
Każdy głośnik potrzebuje terminala, by połączyć cewkę ze zwrotnicą, my używamy łączników WBT z miedzi napylanej czystym złotem, a same terminale są ponadto połączone z koszem w sposób uniemożliwiający przenoszenia wibracji.
W wersji dla Dardeas’a zastosowano dodatkowy plaster miodu przyklejony od wewnątrz
Bez terminali zewnętrznych też trudno się obyć, bo okablowanie do kolumn trzeba przypiąć, niestety drgania potrafią poprzez przewody przenosić się z kolumn bezpośrednio do elektroniki wzmacniacza. Dlatego aluminiowe płytki terminali są również wygłuszone absorberem, który pilnuje, by energia nie przedostawała się dalej. Poza tym tu również używamy zacisków WBT Next-Gen z terminalami z pozłacanej miedzi.
Thomas: Pewne rzeczy można robić w uproszczony sposób, albo po naszemu, bo przecież celem nadrzędnym jest tu poprawa brzmienia. To wszystko są zmiany niemierzalne, ale łatwe do usłyszenia. Niestety wielu klientów przychodząc do salonu bardziej ufa swoim oczom niż uszom :)
Materiał twardy jak skała, ale patrząc pod światło widać co się dzieje po drugiej stronie
Manfred: Oryginalnym zastosowaniem pianki ceramicznej jest oddzielanie stali od zanieczyszczeń. Gdy odnalazłem producenta, ten mnie zapytał po co mi ten materiał, a ja mu na to, że będę kolumny budował :)
Pianka z węglanu krzemu, jest bardzo sztywna i zbliżona twardością do diamentu, a mimo to 85% jej objętości stanowi powietrze. Wykorzystujemy ją na usztywnienia wewnętrzne i jako materiał tłumiący i to, co jest w niej najfajniejszego, to że zajmuję jedynie 15% objętości netto obudowy w stosunku do MDF lub sklejki.
Kilka przykładów zastosowania pianki usztywniającej i wygłuszającej jednocześnie, oraz plastrów miodu (kliknij)
Kondensatory na specjalne zamówienie wykonuje ClarityCap
Pianka miedziana to kolejny interesujący materiał, który wykorzystujemy w zwrotnicach i w produkowanych dla nas kondensatorach, gdzie pianka na bokach ma aż centymetr grubości. To znów nie są parametry mierzalne przyrządami, ale ewidentnie słyszalne.
Żeby odizolować się od drgań podłoża, stopki można kupić jako wyposażenie dodatkowe w kilku odmianach,
z czego najfajniejsze to te lewitujące na magnesach (szczegóły dalej)
Podstawy kolumn również wykonujemy z litego aluminium. Ponieważ nigdy nie łączę metalu z metalem, to jako separatorów używamy neoprenowych przekładek. Występują one wszędzie tam, gdzie potrzeba użycia śrub.
Wkręt z neoprenowym kołkiem – fachowe poradniki sugerują, by nawet w nowych kolumnach, gdzie wkręty wchodzą bezpośrednio w MDF (który z czasem się rozluźnia wokół drgających wkrętów), od razu dokonać zapobiegawczej wymiany – w Audio Physic nie ma takiego niebezpieczeństwa, gdyż ich połączenie pozostaje zawsze elastyczne
Mocowanie szklanych powierzchni (kliknij)
Na korpusy z MDF naklejane są 2 mm grubości paski elastycznej taśmy akrylowej (ta sprawdzona technika stosowana jest z powodzeniem przy budowie drapaczy chmur – red.), a na to przychodzi szkło – tak więc powstają ścianki typu kanapka, gdzie obie warstwy posiadają inne właściwości rezonansowe, przez co korpus staje się jeszcze „spokojniejszy”.
To podobny mechanizm jak podwójnie szklone okna – dzięki warstwie powietrza uwięzionej pomiędzy taflami, skutecznie tłumią przedostający się hałas – żeby podobny efekt uzyskać w tradycyjny sposób, ścianki z MDF musiałyby mieć 40 mm.
Zbliżenie narożnika w kolumnie Cardeas
Thomas: MDF przywozimy z fabryki zatrudniającej osoby niepełnosprawne, oddalonej zaledwie o 12 km, szkło kupujemy z fabryki oddalonej o 15 km – dla nas to są bardzo istotne kwestie związane z ochroną środowiska i wspieraniem lokalnego biznesu.
Wszystkie kolumny powstają na miejscu w Brilon i są budowane pod konkretne zamówienia.
Normalnie ten model stopek jest nieprzeźroczysty, a tu widać o co z tymi magnesami chodzi
– potrafią one udźwignąć nawet bardzo ciężkie kolumny
Manfred: Nasze najlepiej się sprzedające acesoria dodatkowe to stopy VCF (Vibration Control Feet). Pomysł narodził się jakieś 25 lat temu gdy przygotowywałem napęd CD zawieszony na elastycznych linkach.
Jedynym sposobem przekazania energii poprzez „sznurek” jest jego ciągnięcie, bo pchać się nie da. Po latach powróciłem do tej koncepcji, która przybrała formę krążka z wieloma skrzyżowanymi nitkami, które łączą koncentryczne krążki. Do tego doszły dwa silne magnesy neodymowe, dzięki którym kolumna jest fizycznie odcięta od podłoża. To prosty upgrade przynoszący ogromne korzyści, który można zastosować również np. dla gramofonu.
Faktem jest, że kolumny głośnikowe Audio Physic są znacznie szczuplejsze, a przez to przyjaźniejsze wnętrzu w stosunku do swoich tradycyjnych odpowiedników, gdzie dla zachowania identycznej objętości wewnętrznej korpusy muszą być potężniejsze. Dodatkowo kolumna posiada aż dwa, niewidoczne, bo schowane wewnątrz przetworniki basowe po 11” (28 cm) pracujące w trybie push-push, co dzięki dużej powierzchni wentylacyjnej od dołu i pracy skierowanej w przeciwnych kierunkach również niweluje drgania. Pod względem wielkości skrzyń do osiągów, to absolutnie unikalne konstrukcje.
W kolumnach Cardeas z pianki jest zrobiona centralna część podstawy – pracująca jako bass-reflex – porowata struktura niweluje turbulentny przepływ powietrza, co stanowi kolejną wartością dodaną, o której większość ludzi nawet nie wie, bo kto normalny zagląda pod ważącą 63 kg kolumnę :)
Firma oferuje kilka kolorów do wyboru – czarny / biały / andezyt / perłowy / czerwony / srebrny, ale na indywidualne zamówienie możliwy jest do realizacji dowolny kolor z palety RAL. Trzeba tylko uzbroić się w cierpliwość na 8-10 tygodni i trochę dopłacić :)
Od lewej: Max Maud z Fyne Audio, Manfred Diestertich z Audio Physic i Henryk Nawrath – Prezes EIC i gospodarz wydarzenia
Czytaj więcej relacji EIC:
![]() |
MUSICAL FIDELITY = Music + High FidelityBrytyjski, a obecnie austriacki Musical Fidelity przez ponad 30 lat działalności uzbierał na swoim koncie sporo produktów wybitnych, które nie raz przełamywały stereotypy myślenia o Hi-Endzie i hi-endowej marce. |
![]() |
ORTOFON: mówisz wkładka - myślisz Ortofonnadarzyła się okazja, by bliżej przyjrzeć się zarówno historii, jak i największej nowości w ofercie firmy – wkładce MC Verismo. Czy też tak masz, że mówiąc wkładka, masz na myśli Ortofon? |
![]() |
AUDIO PHYSIC: Intrygująca opowieść o tym czego nie widać, a co w kolumnach słychaćZapraszam do lektury, bo nieczęsto dane jest mieć dostęp do tak obszernych informacji, wprost z ust człowieka, który to wszystko wymyślił... |
![]() |
FYNE AUDIO - fajne szkockie kolumnyFyne Audio, to producent kolumn założony przez grupę osób związanych z legendarnym Tannoy’em. Startując niemal od zera, w bardzo krótkim czasie odnieśli spektakularny sukces na 60. rynkach całego świata. |
![]() |
Konferencja partnerów EICNa tegorocznym zjeździe partnerów handlowych firmy EIC – jednego z głównych krajowych dystrybutorów – zagościło osobiście wielu zagranicznych producentów, dla niektórych był to pierwszy kontakt z żywą publicznością od 18 miesięcy, a przy okazji, miały tam swoje miejsce, aż trzy światowe premiery. |