DENON (część 4): AVC-A1X "Ichi-ban!" - co się kryje pod maską najlepszego wielokanałowego wzmacniacza Denona


[img:1]DENON AVC-A1X a.d. 2023 (dostępny czarny lub srebrny)
(kliknij)

UWAGA! To jest część 4 i ostatnia serii relacji z pokazów dla prasy i dealerów nowości na sezon 2022/23:

> (część 1) DENON: AVR-X2800H / AVR-X2800H DAB / AVC-X3800H - sporo zmian na lepsze we wzmacniaczach wielokanałowych 8K

> (część 2) DENON: AVC-X4800H, to prawdopodobnie najbardziej wart nabycia wzmacniacz wielokanałowy w tym roku

> (część 3) DENON: AVC-A1X 'Ichi-ban!', czyli najlepszy wielokanałowy wzmacniacz, jaki Denon stworzył kiedykolwiek (początek niniejszego tekstu)


Od strony mechanicznej Ichi-ban! został wykonany wzorcowo i nie ma czemu się dziwić, wszak w urządzeniach tej klasy jest to praktycznie standard, natomiast to o świadczy o wyjątkowości A1X na tle konkurencji to jego wnętrze:

  • liczba i rodzaj dekodowanych formatów 3D muzycznych i filmowych (prawidłowa odpowiedź – wszystkie)
  • pozwala zarządzać 17-toma kanałami, by w ramach uniwersalnego systemu obsługiwać konfiguracje, które jeszcze niedawno wydawały się nie-do-pogodzenia, a Denon znalazł na to swój patent – koniec z kompromisami, bowiem każdy format automatycznie wykorzysta te kanały, które są mu potrzebne, a głośniki znajdują się w odpowiednim miejscu na suficie
  • fenomenalne zarządzanie basem na wielu płaszczyznach, jakiego nie oferuje nikt inny:
    • 1-4 subwooferów zasilanych przez RCA / XLR i odtwarzających inną treść
    • możliwość podłączenia ButtKicker'a
    • możliwość precyzyjnego przerzucania na subwoofery części sygnału, którego nie są w stanie odtworzyć satelitarne kolumny podstawkowe / głośniki montażowe, czyli LFE + surround
    • możliwość wykorzystanie pełnopasmowych (dużych) kolumn jako dodatkowych źródeł basu przez dodanie do ich sygnałów składowych z LFE 
    • możliwość tworzenie ścieżki basowej dla subwooferów z filmów nieposiadających oryginalnie kanału LFE


[img:2]Denon korzysta z wielu własnych opatentowanych technologii, takich jak Sharc DSP / D.D.S.C. HD 32 / AL32 / do przetwarzania sygnałów, używa oscylatorów o bardzo niskim jitter / osobnego zasilania dla DAC / bezprzewodowego HEOS


Nowy procesor DSP i domena cyfrowa

[img:3]Wykorzystany został nowy procesor DSP Shark Griffin Light XP, który zastąpił dwa wcześniej wykorzystywane chipy i zapewnił mnóstwo nowych możliwości: nowe formaty obsługiwanego dźwięku / nowe możliwości kalibracji dźwięku / obsługę czterech kanałów niskotonowych

[img:4]Płyta DAC
(kliknij)

[img:5]Płyta przedwzmacniacza
(kliknij)

D.D.S.C.-HD 32 (Dynamic Discrete Surround Circuit w wersji 32-bit) – oznacza, że zamiast korzystać z rozwiązań uniwersalnych, postanowiono do każdego z zadań przypisać rozwiązanie dedykowane, które w bardziej precyzyjny sposób jest w stanie je ogarniać. Przykładowo wszystkie manipulacje związane z przetwarzaniem sygnału odbywają się w domenie cyfrowej i na materiale, którego rozdzielczość zostaje podniesiona na starcie do 32 bitów – dzięki temu pojawiające się jakiekolwiek zniekształcenia są zdecydowanie mniejsze niż przy tradycyjnym przetwarzaniu.

 
[img:6]AL32 jest to unikalny sposób przetwarzania sygnałów dźwiękowych zaproponowanych przez Denona. Zwiększenie rozdzielczości z 16 do 32 bitów zbliża sygnał do jego formy analogowej przywracając przy okazji jego falową strukturę

Zastosowano tu również unikalne zasilanie – w tradycyjnych rozwiązaniach zasilanie doprowadzane jest do DAC’a i do bufora wzmacniacza, z którego to dalej wychodzi już sygnał analogowy, a oba moduły korzystają ze wspólnego uziemienia. Jeśli więc DAC wytworzy zakłócenia na wysokich częstotliwościach, to mogą one przedostać się dalej poprzez wspólne uziemienie mając wpływ na sygnał analogowy. Może i nie są to bardzo słyszalne zmiany, ale gdy się walczy o każdy detal… to niewątpliwie to rozwiązanie ma wpływ na ogólne wrażenia słuchowe, a w szczególności na detale.


[img:7]W A1H są dwa obwody, gdzie jeden jest dedykowany do zasilania DAC’a, drugi do zasilania bufora wzmacniacza i każdy z nich dysponuje własnym uziemieniem. Uziemienia sekcji cyfrowej i sekcji analogowej nie łączą się, co pozwala tworzyć bardziej precyzyjny sygnał analogowy


Konfigurowanie głośników / subwooferów 

[img:8]Dzięki nowemu interfejsowi użytkownika o rozdzielczości HD znacznie łatwiej zobaczyć podczas konfiguracji jak będzie podłączonych 15, a nawet 17 głośników 9.4.6 / 7.4.8

Pierwsza z widocznych konfiguracji zawiera dodatkowo dwa frontowe głośniki zwiększające szerokość sceny – Front Wide. Przykład środkowy pokazuje zamianę 6 głośników sufitowych na głośniki Przednie i Tylne Górne plus 2 sufitowe. Trzeci przykład to wykorzystanie 8 głośników górnej warstwy, gdzie pojawia się sufitowy Centralny, tzw. „głos Boga” (na środku) oraz 6 głośników tworzących efekty dookólne – to najbardziej złożona, ale jednocześnie najbardziej zbliżona do ideału topologia głośników.


[img:9]A1H jest wyjątkowy, proszę więc się nie martwić o konieczność poświęcenia kolumn poszerzających szerokość sceny, na rzecz rozbudowanej góry – ten wzmacniacz posiada 17 terminali głośnikowych, a procesor jest w stanie w sposób inteligentny przełączać się między różnymi konfiguracjami, zależnie od rodzaju sygnał audio jaki otrzymuje

Dzięki temu rozwiązaniu możemy korzystać z rozbudowanej sceny w filmach lub wykorzystywać więcej głośników górnych w czasie odtwarzania muzyki przestrzennej. 

DTS:X i Dolby Atmos wykorzystują frontowe głośniki poszerzonej sceny, ale nie wykorzystują centralnego górnego i centralnego sufitowego, natomiast IMAX Enhanced kanał górny centralne używa. Chwała konstruktorom za ogarnięcie tego wszystkiego. 


[img:10]Od modelu A3800H w górę obsługiwane są cztery subwoofery, aczkolwiek w tym modelu oprócz wyjść RCA są również dostępne tylko tu XLR dla dedykowanych subów L / C / R

W ramach zaplanowanej na marzec aktualizacji oprogramowania systemowego zmieni się wygląd części ekranów, w tym między innymi konfiguracji głośników, gdzie dotychczasowe trzy ekrany zastąpi jeden wspólny, co ułatwi cały proces.
Podejrzewam, że pomimo uproszczenia procedury konfiguracji i tak ludzie niebędący pasjonatami będą zlecać prace instalatorom, a dla nich przewidziano sporo dedykowanych narzędzi, włącznie z możliwością blokowania części opcji, żeby klient niechcący sobie nie namieszał w gotowych ustawieniach. 


[img:11]Przypominam, że widocznych tu 8 głośników sufitowych pozwala nam na stworzenie dwóch różnych konfiguracji, pomiędzy którymi elektronika będzie przełączała się samodzielnie
(kliknij)

Zmianie uległ również system przydziału częstotliwości odcięcia kolumn. Nie będzie już dalej podziału na duże i małe, jak to było dotychczas. Bazowo wszystkie będą miały ustawione odcięcie basu na poziomie 80 herców, ale można będzie ustawić je indywidualnie dla każdej pary kolumn – przykładowo na poziomie 30 / 40 / 50 Hz, albo 150 Hz. Jeżeli jednak dysponujemy kolumnami pełnopasmowymi, możemy równie przełączyć je na pełne pasmo, a grafika automatycznie przełączy widoku kolumn podstawkowych a podłogowe. 


[img:12]

Jednym słowem będzie można teraz znacznie precyzyjniej dostroić bas do pomieszczenia (do tej pory nie było do tego odpowiednich narzędzi). Warto wspomnieć o jeszcze jednej unikalnej funkcjonalności, która nazywa się LFE + Main, polega ona na możliwości „zduplikowania” sygnału niskiej częstotliwości, który dostarczany jest do pełnopasmowych kolumn i wysłania tego sygnału również na subwoofer. Zastosowanie praktyczne widzę przede wszystkim podczas oglądania filmów, które nigdy nie dysponowały ścieżką LFE, np. filmy nakręcone kamerą podczas wakacji / „Sami swoi” z kasety VHS / bajki dla dzieci z różnych płyt. Nawet dziś filmy kręcone najnowszym iPhone’em 14 Pro Max nie posiadają dedykowanej ścieżki basowej LFE, a co dopiero zabytki – dzięki temu rozwiązaniu subwoofer / -y nadal będzie mógł wspierać obraz.


[img:13]Pojawi się menu z funkcjami zaawansowanymi i skierowanymi do ekspertów, będzie tam między innymi zarządzanie basem zrealizowane w nowy sposób oraz możliwość włączenia wyjścia basu przez XLR’y, które jest funkcją dostępną jedynie w modelu A1H
(kliknij)

Ten nowy sposób zarządzania basem pozwala również na działanie w przeciwnym kierunku, a mianowicie na przeniesienie na pełnopasmowe kolumny części sygnału zapisanego w kanale LFE. Dzięki temu rozwiązaniu bas będzie miał jeszcze bardziej naturalny charakter, gdyż robiąc część filmowych miksów jakby zapominało, że ludzie miewają w domach duże kolumny na frontach, których potencjał stoi niewykorzystany. Można rzec, że dzięki temu nowemu rozwiązaniu możemy zyskać 6 źródeł basu i/lub poprawimy „błędy” inżynierów dźwięku. Może to nawet nie tyle były, błędy co w pewnych okresach istniała moda na sztywny podziały kanałów zależnie od częstotliwości. Kto pamięta modę na systemy oparte o małe satelitki + sub? Wtedy zupełnie inaczej pojmowano kino domowe i adekwatnie robiono miksy.


[img:14]W trybie Directional, każdy subwoofer odtwarza sygnał odpowiedni dla jego strefy, czyli stojącego obok kanału dookólnego

Uwaga na marginesie – dzięki możliwości wykorzystania czterech subwooferów i zaawansowanego zarządzania nimi, znacznie łatwiej i z lepszym rezultatem będzie można postawić kino domowe z wykorzystaniem małych kolumn podstawkowych. Zapewne wiele osób skorzysta z tej opcji.  


Specyfikacja i osiągi 

[img:15]Osiągi wzmacniaczy mocy – na wykresie THD+N (Total Harmonic Distortion + Noise)

Zniekształcenia wraz z szumami udało się w stosunku do poprzedniego flagowca obniżyć o 5 do 8 dB co jest wynikiem wybitnym przy tej klasie sprzętu. Moc wyjściowa obu modeli jest w zasadzie taka sama, ale różna jest jakość – jest czyściej / dynamiczniej / bardziej wyrafinowanie / szczegółowiej. 


[img:16]Porównanie wzmacniaczy mocy w X8500HA i A1H

Na prawych wykresach (na prawo od wielkiego pika) widać to jeszcze lepiej – zmniejszył się poziom szumu i zniekształceń własnych o 1.5 dB w zakresie 1-5 kHz  to dużo. Podziwiam Denon’a za otwartość w komunikacji i pokazanie takich szczegółów, zwłaszcza że nie odnoszą się do jakiegoś anonimowego produktu, a do jeszcze chwilę temu najwyższego modelu. Iluż to znanych producentów, pokazało ostatnio w dniu premiery swojego flagowca podobne wykresy? No niech ja sobie przypomnę… żaden :) 


[img:17]Jitter – odchylenia pomiędzy sygnałem cyfrowym a zegarem wzorcowym mierzony na wyjściu przedwzmacniacza – w A1H jest wyraźnie niższy i to nie w porównaniu do „zwykłego proszku”, a do drugiego od góry modelu w ofercie AVC-X8500HA / zniknęły nawet te pojedyncze czerwone piki, jednym słowem nie tylko jakość sygnału analogowego, ale i cyfrowego uległa poprawie

[img:18]Na wyjściu przedwzmacniacza również widać radykalną poprawę o 3 dB w stosunku do X8500HA, co świadczy o wyraźnej poprawie zastosowanych w torze części i że inżynierowie rzeczywiście włożyli kawał serca w ten projekt

[img:19]Również dynamika, czyli różnica pomiędzy sygnałem minimalnym a maksymalnym dzięki obniżeniu poziomu szumów własnych, a która już była w 8500 wybitna podskoczyła z 112 na 117 dB !!!

Wszystkie te drobne kroki poczynając od super cichego transformatora, przez dobrane odpowiednio podzespoły przez zespół inżynierów, oraz doświadczenie zdobyte podczas projektowania modeli 8500 / 110 wpłynęły razem na powstanie urządzenia, które poszło o krok dalej stając się konstrukcją wybitną. 


[img:20]Japończycy znani są z dążenia do perfekcjonizmu, za sprawą Sound Mastera Shinichi Yamauchi tym razem stworzono urządzenie o bardziej żywym i przestrzennym dźwięku

Yamauchi: Tradycyjne brzmienie Denon'a można scharakteryzować jako „delikatne i mocne”, „precyzyjne i stabilne” oraz zdolność do wyrażania faktury i szczegółów dźwięku i ogólnie jest bardzo dobre. Zachowując te cechy dźwięku Denon'a, zrealizowałem równiez moją wizję dźwięku „Vivid & Spacious”. Dla mnie oznacza to dźwięk, który jest plastyczny i żywy, z większym poczuciem przestrzeni, którą można wyrazić w rozległej scenie.


Na koniec zaryzykuję twierdzenie, że prawdopodobnie żadne kino w okolicy (no może poza najlepszymi salami IMAX) nie dostarczy nam podobnej szczegółowości, złożoności i dynamiki dźwięku, jakiej można będzie teraz doświadczyć w tzw. zaciszu domowym dzięki AVC-A1H.

Produkt referencyjny:

  • 15.4-kanałowy wzmacniacz kinowy (17 kanałów)
  • 15x 150 W przy 8 om na kanał (w porywach 210 W)
  • Wsparcie dla 9.1.6 Dolby Atmos z dodatkowymi głośnikami przednimi poszerzającymi scenę, oraz DTS:X Pro / IMAX Enhanced / Auro 3D
  • 4 niezależne wyjścia na subwoofery RCA / XLR
  • Zaawansowane zarządzanie basem pod najbardziej wymagające instalacje (oczywiście mogę o czymś nie wiedzieć, ale na 99% obstawiam, że na chwilę obecną nikt nie ma basu ogarniętego lepiej i bardziej elastycznie)
  • Korekcja pomieszczeń Audyssey MultiEQ XT32 (za free włącznie z 4 subwooferami) oraz opcjonalnie DIRAC Live 
  • 8K i 4K/120 na wszystkich wejściach + 2 wyjściach HDMI 
  • Nowy ekranowy interface użytkownika HD dla wygodnej konfiguracji i codziennej eksploatacji
  • Jest w stanie dostarczyć dużo prądu do kolumn w bardzo krótkim czasie
  • Wbudowany HEOS – jest więc i możliwość streamingu muzyki z wielu serwisów internetowych 
  • Wiele ułatwień dla instalatorów 

Ciekawe kto, kiedy i czy kiedykolwiek to arcydzieło przelicytuje, no może poza samym Denon’em.


Cena sugerowana: 32.999 zł


[img:21]Gdy kurier przywiezie przesyłkę pamiętajmy, że w tym urządzeniu goły transformator waży o 2 kg więcej niż amplituner AVR-X2800, a całe urządzenie 
jest ciężkie i 32 kg i może go nie utrzymać zbyt delikatna szafeczka, ani zaniedbany podczas odsłuchów audiofilski kręgosłup :)

Amplitunery Hi-res (stacjonarne) Bluetooth Wi-fi/LAN 3D: Dolby Atmos/DTS:X/Ambeo 4K/UHD Kompatybilny z multiroom Usługi sieciowe (Tidal, Spotify...)

Gdzie kupić?

DENON DENON www.denon.pl

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > DENON rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz