Akiko Audio - voodoo dla niedowiarków
Autor: Marek Knaga • 31 grudnia 2015- Poprawa stereofonii i analityczności
- W torach w urządzeniami wysokiej jakości, stanowią najprostszy sposób poprawy lub zmiany brzmienia
- Ogólnie niski koszt inwestycji
- Nieprzewidywalna skuteczność
Ciemna strona mocy staje się jasną w momencie, gdy zaglądając za jej mroczną kotarę dostrzegamy światło. Dla audiofila to co usłyszy, często ważniejsze jest od tego co pokazują mierniki i podpowiadają racjonalne teorie oparte na prawach elektrotechniki. W tym mrocznym tunelu, światełko o nazwie AKIKO ACOUSTIC, jest realną nadzieją na lepsze brzmienie.
Firmę AKIKO ACOUSTIC trudno nazwać mistrzem marketingu. Wszystkie informacje zamieszczone na stronie polskiego dystrybutora są mocno enigmatyczne, niejasne i każdemu kto odnajduje w sobie nieco audiofilskiego sceptycyzmu, da pożywkę do licznych wątpliwości. Zdrugiej jednak strony są to teksty dla tych, którzy chcąc spróbować nic nie ryzykują. Jeśli zatem lubicie eksprymenty audio i jesteście otwarci na nowe doświadczenia - zapraszamy.
TUNING STICK RCA / XLR:
... poprawa uziemienia - bezpośrednio za urządzeniem - może prowadzić do niebywałego wzrostu jakości audio.
TUNING STICK UNIVERSAL:
... podłączenie do kabla zasilającego. Jest to specjalny rodzaj podłączenia, inny niż w przypadku urządzenia E-Tuning Gold przeznaczonego specjalnie do kabli zasilających. Tuning Stick Universal sprawia, że dźwięk jest czysty i klarowny a zarazem wielowymiarowy, podczas gdy E-Tuning Gold idzie w stronę bardziej analogowej i cieplejszej reprodukcji.
PROCESOR AKIKO AUDIO TRIPLE AC ENHANCER:
Nowo opracowany produkt najwyższej jakości, dzięki któremu energia płynąca do twojego zestawu będzie czystsza. Urządzenie składa się z trzech komór wypełnionych trzema nowatorskimi aktywnymi materiałami, które zamknięte są w obudowie z włókna węglowego. Całość stabilizuje czarna żywica, która jednocześnie tłumi efekty mikrofonowania. Urządzenie, podobnie jak produkty WA Quantum, oklejone jest metalową folią. Działanie urządzenia oparte jest o zastosowanie nowych odkryć w dziedzinie tłumienia szumów wysokich częstotliwości. Jego skuteczność została potwierdzona pomiarami: wytłumienie szumów wysokich częstotliwości prowadzi do bardziej przyjaznej reprodukcji muzycznej w spektrum audio.
Nie zdecydowaliśmy się na badanie zawartości tych ustrojów i jedyne co możemy o nich napisać to, to jak oddziaływają na dźwięk urządzeń z nimi współpracującymi lub jak oddziaływają na nasze zmysły - bo i to bierzemy pod uwagę.
Wygląd i zastosowanie
Ustroje AKIKO ACOUSTIC są trzema typami rządzeń, każde z nich dedykowane jest do innego rodzaju aplikacji. Mamy zatem do dyspozycji:
- TUNING STICK RCA / XLR
- TUNING STICK UNIVERSAL
- PROCESOR AKIKO AUDIO TRIPLE AC ENHANCER
Trudno je pomylić. O użyciu decyduje rodzaj złącza, jedynie TUNING STICK UNIVERSAL przymocować można za pomocą rzepów do dowolnego przewodu w torze. Na pierwszy rzut oka niczym się nie różnią. Podłużne walce o długości około 15 cm z przewodem i wtykiem IEC, RCA lub XLR. Włączamy je w gniazdo dowolne zasilające w listwie lub pokoju odsłuchowym lub w przypadku złączą XLR/RCA w wolne gniazdo z tyłu obudowy - wzmacniacza, transportu CD, przetwornika DAC etc. W zasadzie to wszystko - reszta spoczywa w naszych uszach.
Opinia 1
Do tematu podszedłem ostrożnie, nie bardzo wiedząc, czego się spodziewać. Sprawdzałem je zarówno w ślepych jak i tradycyjnych testach, sam i z innymi osobami. Pierwsze wrażenie było dosyć oczywiste i nie zostawiło wątpliwości, że po zastosowaniu tych urządzeń, pojawia się różnica. Nie było to coś bardzo oczywistego, ale każdy uczestnik testu, przy każdym użyciu sprzętu Aikiko stwierdzał zmianę. Wyjątkiem było, kiedy testujący przypadkiem wiedział o użyciu i nie stwierdził różnicy. Placebo w drugą stronę? Efekty użycia w ogólności pokrywały się z sugestiami producenta, działając na scenę, temperaturę i wysokie tony. Warto zaznaczyć, że użycie wszystkich elementów naraz, wcale nie dało najlepszego dźwięku, doradzam spokojne eksperymenty w tym zakresie.
Komu bym polecił?
Każdemu, kto ma już swój „skończony system”. Ma już swój zestaw, który kocha, który gra w taki sposób, jaki się wymarzył (czego każdemu życzę). Warto wtedy udać się do dystrybutora, wypożyczyć takie "cuda na kiju" (pun intended) i sprawdzić, ile faktycznie jest w tym magii, a ile naszej autosugestii.
Opinia 2
Na początku byłem trochę sceptycznie nastawiony do tych "pałeczek". Sprawdziłem je w wielu miejscach i na różnym sprzęcie. Sprzęt różnił się zarówno klasą jak i ceną.
Pałeczki AKIKO ACOUSTIC posiadam już bardzo długo. Odkryłem pewną cechę: już sama ich obecność w pomieszczeniu powoduje pozytywne działanie. I tu pojawia się wniosek, że wszyscy popełniamy błąd, testując je u siebie. Każdy wyłącza, lub zdejmuje je z kabla i odkłada na bok. Niestety, pałeczki działają nadal, tylko lekko słabiej. Ja, żeby to sprawdzić wynosiłem je z budynku. Nasuwa się zatem wniosek, że przy obecności pałeczki w pomieszczeniu, jej działanie na sprzęt niższej klasy, powoduje fałszywy osąd, że one nie działają. Słyszymy wówczas poprawione brzmienie systemu i wtedy po podłączeniu elektrycznym, następuje zaledwie niewielka jego zmiana.
Odsłuch.
Oczywiście że działa i to jak. Poprawa jest bardzo duża. Przy odtwarzaniu każdego gatunku muzyki, pojawia się lepsza dynamika, stereofonia i przestrzeń. Wniosek jest oczywisty: pałeczka pochłania wszelkie zakłócenia ze sprzętu i kabli, a brak artefaktów powoduje, że jest bardzo dobrze słyszalne czarne tło. A to oczywiście przekłada się na piękną górę pasma, lepszą stereofonię, selektywność i dynamikę.
Opinia 3
Przez około miesiąc jeździłem z Pałeczkami AKIKO ACOUSTIC do moich znajomych i korzystając z każdej możliwej sytuacji włączałem je w tor audio. Czasami gospodarze dawali namówić się na zabawę pt. "... zgadnij czy to jest włączone w tor", czasami robiliśmy po prostu prezentację, która nie była ślepym testem.
Im lepszy tor, tym bardziej czytelne wyniki
To dość oczywisty wniosek: urządzenia, które zostały staranniej zaprojektowane i wykonane znacznie łatwiej prezentują zmiany jakie wprowadzają testowane ustroje. Pojawianie się zjawiska czarnego tła oraz próby jego definiowania przychodzą znacznie łatwiej na urządzeniach, które posiadają możliwość jego tworzenia. W torach, w których jest ono zjawiskiem "normalnym", jego brak - jeśli nie jest wywołany słabej jakości nagraniem - czarne to nie ma tendencji do znikania. Separacja instrumentów lub źródeł jest lepsza co oczywiście natychmiast przekłada się na polepszenie stereofonii i rozszerzenia wirtualnej sceny dźwiękowej.
Adaptacja akustyczna pomaga
Mieliśmy też niewątpliwą przyjemność używać ich w jednym pokoju, który był zaadoptowany akustycznie. Pomijając dużą dużą frajdę jaka płynie z samego przebywania i słuchania muzyki w takim miejscu, to wrażenie soniczne są nieporównywalne do każdego innego pokoju, który adaptacji akustycznej nie posiada.
Zjawisko stereofonii nabierają tu zupełnie nowego wymiaru. W takim pomieszczeniu o ile jej samej już nie trzeba poprawiać o tyle wspomnienia wcześniej separacja źródeł pokazuje czym może w rzeczywistości być. Robi się naprawdę groźnie bo detaliczność nagrań, które doskonale znamy pokazuje nowe oblicze i ilość szczegółów mogłaby zaskoczyć prawdopodobnie samego realizatora i producenta.
Pomimo, że sposób w jaki one działają, nie jest do końca dla nas jasny, pozostajemy jednak przy wspomnieniu, że ich skuteczność uwarunkowana jest kilkoma czynnikami, które pozostają prawie wprost proporcjonalne do budżetu jakim dysponowaliśmy tworząc nasz tor audio.
Wypożyczając je od polskiego przedstawiciela firmy AKIKO ACOUSTIC, dostaliśmy dwie propozycje: albo je oddamy, albo mailowo poprosimy o numer konta, aby zrobić przelew, dzięki któremu staniemy się właścicielem opisywanych ustrojów. Firma prowadzi dość przyjazną politykę wobec swoich klientów i 14 dni na odsłuch i ewentualny zwrot, jest standardową procedurą przy zakupie.
CENY:
- TUNING STICK UNIVERSAL - 440,00
- TUNING STICK RCA/XLR - 645,00
- TRIPLE AC ENHANCER - 610,00