Pirop Reference w wersji zasilającej (test)

Autor: Lech Spaszewski • 3 grudnia 2015
AUDIOMICA LABORATORY Pirop Reference150 zł/mb
3 grudnia 2015 23:47
Lech Spaszewski INFOAUDIO.PL Dostarczył Audiomica Laboratory ul. Tadeusza Kościuszki 30 38-300 Gorlice
  • Relatywnie niewygórowana cena za przewód wykonany z bardzo wysokiej jakości miedzi 6N.
  • Doskonale nadający się do korekty walorów sonicznych systemu.
  • Łatwy przy samodzielnym montażu wtyków.
  • W komplecie wysokiej jakości rodowane wtyki.
  • Ogranicza nieco szerokość sceny.
  • Podbija górną część pasma, zagęszczając jednocześnie dół.

Ten test od samego początku zapowiadał się ciekawie. Najpierw kurier przyniósł do redakcji pokaźnej wielkości pudło z kablami, a po 3 tygodniach zawitał do nas ponownie, aby dostarczyć niepozorne, ale za to bardzo ciężkie pudełko z wtyczkami. Nadawcą obu przesyłek była firma Audiomica Laboratory z Gorlic. Ponieważ przewody zasilające koniecznie chcieliśmy wykonać sami, przystąpiliśmy do łączenia ze sobą poszczególnych elementów tej kablowej układanki.

Próbując powstrzymać zakłócające obiektywizm emocje przyjrzyjmy się różnym aspektom tego, co jest tematem testu. Polski producent daje nam do dyspozycji uniwersalny przewód, który można użyć praktycznie w dowolnym celu (mam na myśli zastosowania audio). Kabel jest wykonany z wysokiej jakości miedzi 6N, a jego cena 150 zł/mb nie wydaje mi się wygórowana.

 

[img:1]

 

Wygląd

PIROP REFERENCE

To ciekawy przewód - chyba jeden z nielicznych na rynku zaprojektowany tak, aby można go było używać jako kabla zasilającego, głośnikowego i interkonektu. Zbudowano go z ośmiu numerowanych żył miedzianych 6N  o czystości 99,99997%. Zanieczyszczenia stanowią zaledwie 20 części na milion. Miedziany przewodnik i pleciony ekran zabezpieczono stopem cyny. Jej zadaniem jest spowalnianie procesu utlenianie się miedzi i ułatwienie prac instalacyjnych - między innymi lutowania.

Przewód zaopatrzono w system podwójnego ekranowania. Pierwszy z ekranów to folia aluminiowa pokrywająca przewodniki w 100%, drugim ekranem jest plecionka wielodrutowej dająca 70% pokrycia. Dielektryczną izolację stanowi spienione PVC.

[img:5]

Oczywiście powstaje pytanie o izolację i ekran. W przewodach głośnikowych i sygnałowych - z oczywistych powodów - izolacja spełnia zupełnie inną funkcję niż w przewodach zasilających. Jeśli przewód jest uniwersalny, to w przewodzie głośnikowym tak solidna izolacja jaką stosuje się w przewodach dostosowanych do napięcia 230 V jest delikatnie mówiąc zbyteczna. Ale w tym teście mamy do czynienia z kablem zasilającym, a przewody głośnikowe to osobny rozdział i osobny test. Zresztą można przeczytać go TUTAJ. Opisaliśmy i przeanalizowaliśmy dość dogłębnie - zarówno jego budowę jak i walor soniczny. 

Nie jest to najgrubszy przewód zasilający, jaki mieliśmy w dłoni, ale pamiętajmy o tym do jakich celów został on zaprojektowany: jeżeli krótkim przewodom zasilającym i interkonektom jesteśmy w stanie wybaczyć dużą sztywność, to w przypadku układania takiego kabla w ścianie - szczególnie na zakrętach - możemy spodziewać się trudności.

Chcąc zagiąć kabel pod kątem 90° musimy zarezerwować sobie w ścianie miejsce na łuk o średnicy 5 cm - ciaśniejsze zaginanie przewodu chyba będzie mało rozsądne. Piszemy o tym tu dlatego, że kabel ten jest także dedykowany jako najważniejszy element alternatywnej instalacji zasilającej dla domowego audio. Można go układać w ścianach tak samo jak każdy inny przewód. 

W tej sytuacji Pirop nie wydaje się być bardzo sztywny, tak więc projektantom udało się uzyskać kompromis, dzięki któremu odpowiednio dopasowana izolacja, wplecione tekstylne włókna oraz same przewodniki nie utrudniają zbytnio zginania.

Inną sprawą jest fakt, że jest to przewód typ "linka" - więc instalacja taka może wydawać się nieco odmienna od tradycyjnych, układanych zazwyczaj kablami w postaci drutu. O powody takiej decyzji pytaliśmy kiedyś pana Łukasza Mikę, oto co odpowiedział:

Przy projektowaniu Piropa jednym z ważniejszych aspektów była jego uniwersalność. Linka to w tym przypadku postawienie na wszechstronne zastosowanie. Przewód wykonany z linki jest łatwiejszy do ułożenia, giętki. Linka jest wytrzymalsza mechanicznie i zdolna do przenoszenia większych obciążeń elektrycznych.

 

Chociaż to parametr subiektywny uważam ogólnie, że linki pozwalają uzyskać lepsze parametry soniczne."  Zastosowaliśmy konstrukcje wielożyłową między innymi dlatego żeby zapobiec indukcji elektromagnetycznej.

 

Wiadomo, że wartość prądu w przewodzie L i N w prawidłowo pracującej sieci jest równa i przeciwna co do kierunku przepływu. Z tego wynika, że pola elektromagnetyczne pochodzące od obu przewodów również są sobie równe ale znoszą się całkowicie tylko dokładnie w połowie odległości pomiędzy przewodami L i N. 

 

Jeżeli teraz przewód PE jest umiejscowiony jako trzeci, z boku, to jasne jest, że będzie na niego oddziaływać pole o wartości równej różnicy wartości natężeń pól pochodzących od przewodów L i N. Ta wartość będzie mała, ale wystarczająca do zaindukowania prądu, który może mieć wpływ na sygnały o poziomie mikrofonowym biegnące w sieci audio. Cały czas rozpatrujemy w tym temacie problem zasilania w sytuacji studyjnej, kiedy walczy się o całkowite wyeliminowanie szumów. Ja sobie zdaję sprawę, że problem przewodu PE nie ma znaczenia w przypadku zasilania żarówki, czy silnika, tam po prostu zakłócenia pochodzące od indukcji elektromagnetycznej są niezauważalne ze względu na ich wielkość. Ale w studiu gdzie mamy do czynienia z sygnałami o napięciu rzędu czasem nawet dziesiątych części mV każdy zaindukowany uV to jest wzrost szumu w torze audio. Np nagranie 20 śladów z mało czułych mikrofonów, każdy z tych sygnałów jest obarczony drobnym zakłóceniem od sieci no to po wzmocnieniu tego wszystkiego o kilkadziesiąt dB powstaje coś, czego nie da się słuchać. 

 

Wielożyłowa konstrukcja i splot zastosowane w Pirop Reference znosi wzajemną indukcję prądów przez pole magnetyczne wytwarzane przez sąsiednie żyły, eliminując zakłócenia i szumy.

 

 

[img:6] 

WTYKI AUDIOMICA LABORATORY

Za sam wygląd polski producent otrzymuje "5+". Zważyliśmy wtyki i okazało się że para to nieco ponad pół kilograma - dokładnie 550 gramów. Każdy z wtyków składa się z monolitycznego korpusu, który ozdabia - wyglądający bardzo poważnie - pierścień z carbonowej plecionki. Podobnie wyglądające wtyki spotkamy u wielu innych renomowanych producentów. W tylnej, nakręcanej części obudowy znajduje się, prócz 2 śrub mocujących przewód, 20 mm otwór umożliwiający montaż nawet przewodu o bardzo poważnej średnicy. Styki są rodowane - tak więc kolejny punkt dla producenta.

Jedyny drobny mankament to ostre krawędzie wewnątrz wtyku, które - ze względu na konstrukcję całości - nie powinny, przy normalnym użytkowaniu, wpływać na trwałość izolacji. Drugim problemem może być brak elementu, który zredukuje przestrzeń w tylnym otworze o średnicy 20 mm, ale oczywiście tylko w sytuacjach gdy używamy znacznie cieńszego kabla.

Na warsztacie

Cała procedura przygotowania kabla i połączenia z wtykami przebiegła bez żadnych problemów. Izolacja z poszczególnych przewodników zsuwała się bez żadnych problemów. Zasadniczo nie ma tu o czym pisać - jeśli ktoś lubi majsterkować - kontakt z PIROP-em powinien być dla niego czystą przyjemnością. Po zmontowaniu wszystkiego podłączyliśmy kable do wygrzewania, tak mijały kolejne dni i tygodnie.

[img:3]

Brzmienie

Do porównani użyliśmy kabli, które normalnie, na codzień używamy w naszym systemie oraz specjalnie pożyczone renomowane kable bardzo znanego producenta.

Poszczególnym przewodom produkowanym przez Audiomika Laboratory nie można odmówić jednego: produkty z różnych serii różnią się od siebie brzmieniowo, posiadają zróżnicowane ceny i nasze doświadczenia wskazują, iż ich jakość jest pochodną finansów, które musimy przeznaczyć na zakup wybranego kabla. 

Co do brzemienia, to należy do nich podchodzić z dużą rozwagą i wręcz pietyzmem - patrioci, którzy zdecydują się na zakup polskiego przewodu mogą być zdziwieni tym, że za bardzo rozsądne pieniądze, kupują bardzo dobry kabelek. Pirop Reference w wersji zasilającej kosztuje zaledwie 150 zł za metr bieżący. Jeśli dołożymy do tego dwie wtyczki, ewentualnie jakiś pancerz i 20 cm termokurczliwej izolacji, to otrzymamy bardzo atrakcyjny cenowo przewód zasilający...

... na dodatek jego istnienia nie da się nie zauważyć w torze. Po pierwsze - co powtarza się w naszych obserwacjach - okablowaniem można, znając jego właściwości soniczne, korygować, zmieniać i poprawiać brzmienie swojego systemu. Można także bardziej lub mniej świadomie eksponować jego zalety.

Dźwięk po podłączeniu Piropa nie stracił, ale też nie zyskał na wielkości. Często zdarza się to przy kablach zasilających pochodzących z zupełnie innego poziomu cenowego. Nazwaliśmy jego zachowanie jako poprawne. Żadna z cech odtwarzanego materiału nie straciła tyle, ile można by sądzić, że straci podłączając do systemu budżetowy przewód.  Kierowanie się tu regułą, że tani to pewnie słaby, nie ma racji bytu. Porównywaliśmy go z produktami, które uchodzą za jedną z referencji renomowanego producenta i szczerze mówiąc, byliśmy nieco zdziwieni jak niewiele Audiomika od niego odstawała. Proszę dobrze zrozumieć - owszem jest różnica, ale jej wielkość jest mniejsza niż sugerowała by to dzieląca je przepaść cenowa Jak wiadomo, reguła zwana z angielska „diminishing returns”, czyli zmniejszających się zwrotów z nakładów, rządzi także inwestycjami w sprzęt hi-fi i to jest bardzo dobrze widoczne na tym przykładzie.

Scena

Najważniejszym i najbardziej czytelnym aspektem zmian była szerokość sceny. Tu różnica była znacząca na tyle, że śmiało możemy powiedzieć o ograniczeniu szerokości planu scenicznego. Dźwięk skupił się w przestrzeni pomiędzy kolumnami i nie wydostawał się poza ich obręb. Na nagraniu z płyty "Amused to Death" Rogera Watersa sanie z janczarami w "Too Much Rope" nie wyjeżdżały już tak poza granice zestawów z prawej strony. Podobnie barowy nastrój sztokholmskiego pubu w Jazz at The Pawn Shop nieco zacieśnił się i skurczył. Dla malkontentów - chcę podkreślić - nie jest to dramat, ale zaledwie wyczuwalna różnica. Warto pamiętać, że czasami sprzęt nie stoi w referencyjnych miejscach w pokoju, jego przestrzeń jest ograniczona meblami i walor szerokości sceny dla wielu osób nigdy nie był czymś ważnym, a nawet zauważalnym.

Martwi nas natomiast to, że inna redakcja zauważyła dokładnie coś odwrotnego - no cóż widocznie mamy inne uszy lub odmienny stopień wrażliwości.         

Nasycenie detalami

W pierwszej chwili wrażenie jest takie, że w dźwięku słyszymy więcej detali. Znamy to z wielu testowych sytuacji - brzmienie w pewnych aspektach zyskuje na szczegółowości, ale też po pewnym czasie ta wybiórcza nadmierność informacji zaczyna przeszkadzać. Szczególnie, gdy w poszczególnych pasmach proporcje nie układają się w sposób równomierny. Nazywamy to zachwianą równowagą tonalną, tak więc Pirop lekko podbija górny skraj pasma, natomiast w dole dźwięk można by określić jako nazbyt gęsty. Wypadkowa tego jest taka, że znacznie lepiej słychać szczegóły, które rysują się na nisko brzmiącej bazie, ale równowaga jest zachwiana. Kable Audiomiki są w stanie zwiększyć dynamikę nagrania dodać jej przysłowiowego "kopa" i pewnie spodobają się wszystkim, których systemy cierpią na brak sprężystości i energii.

[img:4]

Podsumowanie

Pirop Reference - po pierwsze polski, bardzo na czasie - szczególnie dla audiofila patrioty. Ale, odkładając żarty na bok, jest w nim coś ciekawego i wartego uwagi. Doskonale nadaje się do systemów, którym brakuje nieco blasku. Sprawdzi się także w pomieszczeniach, w których przestrzeń sceny dźwiękowej nie jest aspektem priorytetowym.

Pirop Reference zadowoli miłośników nurtu DIY - jest stosunkowo niedrogi, uniwersalny, wykonany z najwyższej jakości miedzi 6N. Na dodatek to jeden z nielicznych kabli, z których można zbudować alternatywną linię zasilającą do audio.  Dodatkowo - bardzo dobre i solidne wtyki... opisaliśmy je pomimo, że nie są one tematem testu.

Teraz najważniejsze - uzasadnienie oceny ogólnej. Gdyby zestawić go z drogimi kablami za kilka tysięcy złotych, okaże się że gra nieco słabiej. Ale jeśli policzymy pieniądze, to okaże się, że stosunek jakości do ceny ma wzorowy. W audio wiele osób samodzielnie wykonuje proste elementy - kable wydają się być wśród nich najmniej skomplikowane. Teraz każda osoba, która ma ambicje i zapędy konstruktorskie, może przyzwoity kabel zasilający zbudować sam. 

Parametry techniczne

PIROP REFERENCE

 

   Przewodnik:    8 żył przewodzących CU N6
   Średnica przewodników:    Średnica żył: 8x16 AWG
   Średnica kabla:    Średnica zewnętrzna: 10 AWG
   Ekran 1:    Folia aluminiowa 100% pokrycia
   Ekran 2:    Plecionka wielodrutowa 70% pokrycia
   Mikroprzewodniki:    Ilość żył przewodzących:  256 (32x8)
   Single-wire:    Tak - 2x4/2x4 (6mm2 na kanał)
   Bi-wire:    Tak - 2x4/4x2 (6/3mm2 na kanały)
   Bi-amp:    Tak - 4x2/4x2 (3/3mm2 na kanały)
   Kolor izolacji zewnętrznej:    Czerwony

Sprzęt użyty w teście

SPRZĘT

  • Pełne okablowanie systemu - NEO-TECH Sahara, WILE MOC
  • Napęd - Theta Basic II Transport
  • Przetwornik - Hornet
  • Kolumny - HECO NEW STATEMENT
  • Wzmacniacz Luis - WILE
  • Listwa OEHLBACH
  • Stolik: Solid Tech Rack of Silence Reference Model 3

 

Nagrania

  • Marie Boine, Leahkastin/Unfolding - Verwe 523889-2 
  • The Eagles, HELL FREEZES OVER - GED 24725
  • Bill Evans - Big Fun - ESC/EFA 03681-2
  • Marcus Miler, Silver Rain - Koch Records ‎– KOC-CD-5779
  • The Bad Plus, For all I Care - DO THE MATH RECORDS
  • Dallas Wind Symphony, Fiesta! - Reference Recordings RR-38CD
  • Rebecca Pidgeon, The Raven - Chesky Records - JD115
  • Liadov, Baba Yaga - RR82CD
  • Diana Krall, Stop This World, Temptation - Verve Records 0602498622469
  • Jazz at The Pawn Shop - Prophone PRCD 7778

 

[img:7]

Gdzie kupić?

AUDIOMICA LABORATORY AUDIOMICA LABORATORY www.audiomica.com/PL

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > AUDIOMICA LABORATORY rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz